Monday, December 31, 2012

  Masalah - bijakkah kita menanganinya?

Setiap daripada kita tanpa mengira usia, latar belakang pendidikan atau status ekonomi pasti tak sunyi dari masalah.  Selagi kita bergelar manusia yang hidup di dunia ini, sentiasa diuji dengan pelbagai masalah dan ujian. Ujian hidup terdiri daripada limpahan nikmat, ditimpa masalah dan sebagainya.  Suka atau tidak, redha atau tidak; kita akan tetap berdepan dengan masalah.

Ada pelbagai jenis masalah dalam hidup kita, masalah peribadi, masalah kewangan, masalah rumahtangga, masalah anak-anak, masalah belajar, masalah...masalah macam-macam lagi lah!
Ada orang yang berfikiran singkat cuba ambil jalan singkat untuk selesaikan masalah dengan cara lari atau tinggalkan masalah, lebih mengharukan lagi ada yang sanggup bunuh diri sebab tak sanggup hadapi masalah yang ditanggungnya.

Sebagai manusia beriman kita wajib percaya bahawa setiap masalah yang diuji Allah kepada kita pasti ada penyelesaiannya.  Samada cepat atau lambat, masalah kita tetap akan dapat diselesaikan. Ia bergantung kepada kebijaksanaan, kematangan, usaha kita untuk mencari penyelesaiannya.


Ok, kita ambil contoh yang paling hampir dengan diri kita, sebagai ibu contohnya.  Kita sentiasa berdepan dengan masalah pengurusan masa, nak urus anak-anak di samping nak fikir tentang karier (jika anda ibu yang bekerjaya). Daripada pemerhatian saya, kebanyakan ibu berdepan dengan masalah pengurusan masa. Balik rumah nak terkam masuk dapur siapkan makan, nak tengok anak mengaji/belajar, sambil mata duk jeling pada timbunan kain baju yang semakin menggunung...
Apa tindakan anda? Jom kita brainstorm sikit... Saya fokuskan kepada masalah dan alternatif penyelesaiaan:

1. Siapkan makan untuk keluarga.
Antara alternatif yang ada- beli makanan di kedai, beli lauk sahaja dan masak nasi di rumah, masak lauk simple aje asal mengenyangkan, minta suami tolong masak, ada cadangan lain?
Untuk setiap alternatif yang anda pilih perlu fikirkan risiko atau kesannya kepada anda dan keluarga. Kita tak mahu 'gali lubang untuk tutup lubang'. Contohnya jika anda ada masalah kewangan, anak allergi makan dan seumpamanya; sudah tentu tak sesuai pilih untuk makan di luar. Saya selalu berdepan dengan masalah sebegini kerana anak saya allergi dengan telur, seafood, pewarna. Saya pilih untuk masak sendiri di rumah. Ada yang tanya; 'banyaknya masa nak masak untuk keluarga?' Aha...ada la strategi saya, tak semua lauk saya masak at one time. Ada yang saya siapkan terlebih dahulu dan simpan beku seperti ayam masak merah, rendang daging. Jadi saya hanya ambil masa untuk masak nasi (pun saya guna periuk masak atas stove bukan guna periuk elektrik) dan masak sayur.

2. Lipat kain baju
Keluarga besar macam saya memang sentiasa menggunung kain baju, kadang penuh 2 bakul ni untuk sehari cuci baju 3 loading.  Tak daya saya nak lipat sorang diri.
Apa alternatif yang ada? -upah maid lipat baju (ada ke servis ni?), paksa anak-anak lipat baju sendiri, biarkan aje baju-baju berlonggok dalam bakul - bila nak pakai pandailah cari sendiri, beli bakul banyak-banyak ikut bilangan ahli keluarga - sorang satu bakul.
Apa pilihan anda? Saya pilih untuk ajak anak-anak lipat baju sama-sama, kadang buat pertandingan siapa paling cepat siap, siapa lipat paling kemas. Siap lipat kain baju saya akan bagi reward untuk mereka. Saya suka, anak-anak lagi suka!

Wahh panjang dah entry ni, sambung next time la ye untuk brainstorm yang lain pula insyaAllah.
Sebagai penutup entry kali ni (penutup 2012 juga) saya suka nak ingatkan diri saya sendiri dan rakan-rakan pembaca yang sudi membaca; kita memang tak dapat lari dari masalah. Jadi hadapilah ia dengan tenang, bijak dan berstrategi.  Teringat satu kata-kata bijak pandai:
Difficulties in your life do not come to destroy you, but to help you realise your hidden potential and power
Jumpa lagi di tahun 2013!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, December 30, 2012

  Soto ayam - menu sepanjang masa

Bila dah buat bergedil, wajib la kena buat soto kan? habis tu nak makan bergedil macam tu je...mana ngam! Dah, tak mau buang masa celoteh panjang. Jom kita masuk dapur!
Resepi soto ayam yang sangat sedap ini saya salin dari dapur yati, terima kasih kerana berkongsi resepi.
 

SOTO AYAM
Resepi : Yatiememories


BAHAN-BAHANNYA

  • Nasi Impit secukupnya- saya masak sendiri guna rice cooker je...sheila guna yg segera je
  • 1 ekor ayam - dipotong 4 (3 kpng di goreng dan 1 kpng di cincang kecil2)
  • 3 s/b rempah sup/ rempah soto
  • 1 ketul sup bunjut adabi
  • 1 s/b lada sulah- di tumbuk lumat
  • 1 ketul kiub pati ayam
  • 6 cwn air atau secukupnya
Bahan Tumis
  • Rempah tumis(1 kayu manis, 1 bnga lawang, 2 buah pelaga dan 2 biji cengkih)
  • 2 biji bwng merah- di hiris
  • 2 ulas bwng putih- di hiris
  • 2 btng serai- di titik
  • 2 cm lengkuas- dititik
Bahan Kisar
  • 1 biji bawang besar*
  • 5 ulas bawang merah *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
Bahan untuk tabur dan dimakan bersama nasi impit.
  • 1 mangkuk kecil tauge
  • 1/2 cwn kcng tanah- di goreng
  • 1 paket kecil su'un- di goreng -tak sah soto tak letak ni
  • sambal kicap secukupnya
  • 2 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris halus
  • Sedikit bawang goreng
  • Garam dan sedikit gula
CARA-CARANYA
  1. Kisar halus bahan yang bertanda *
  2. Sementara itu goreng 3 keping ayam yg dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit hingga sedikit garing. Angkat dan ketepikan dahulu.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk, tumiskan rempah tumis, bwng merah dan bwng putih yg di hiris, serai dan lengkuas yang telah dititik hingga naik bau, kemudian masukkan bahan kisar, kacau hingga garing.
  4. Masukkan rempah sup dan serbuk lada sulah, kacau sebati dan masukkan kiub ayam tadi, masukkan air dan ayam yg di cincang tadi... gaul rata.
  5. Masukkan sup bunjut adabi dan gaul sebati.
  6. Biarkan sehingga mendidih, masukkan garam dan sedikit gula, kacau rata dan perasakan.
  7. Sekiranya rasa dah ok, matikan api dan bolehlah hidangan bersama nasi impit.
  8. Sementara itu siat2kan isi ayam hingga habis.
Cara Penyediaan
  1. Masukkan nasi impit yg telah di potong kecil kedalam mangkuk hidangan, kemudian letakkan sedikit tauge, ayam yg telah di siat2 tadi, kcng tanah goreng, su'un goreng dan tuangkan kuahnya, taburkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Letakkan sedikit sambal kicap.
  2. Setelah siap bolehlah di makan. Selamat Mencuba...
Saya suka sangat resepi yang lengkap All in One macam ni, boleh buat sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam juga. Jimat masa, jimat belanja. Saya suka, saya suka!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, December 29, 2012

  Mencegah lebih baik daripada merawat

Anak anda sering demam? Anda selalu sakit kepala atau migraine?  Biasanya kita akan ambil ubat untuk cepat melegakan demam atau sakit kepala.  Ubat yang paling mudah dijumpai ada di setiap rumah ialah Panadol atau Paracetamol.  Tahukah kesan kedua-dua ubat ini ke atas badan kita dalam jangka panjang?

Jom baca apa kata pakar:
kredit

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain. Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam perut anda.

___________________


Apakah penyelesaian yang kita ada? Secara semulajadi memang kita boleh merawat demam menggunakan bahan-bahan yang ada di sekitar rumah kita contohnya dengan menggunakan bawang, asam jawa, daun bunga raya untuk turunkan suhu tinggi tadi.  Juga beberapa remedi tradisional yang banyak digunakan sekarang ini.  Selain daripada itu anda juga boleh amalkan supplement sebagai alternatif pencegahan.  Bak kata orang 'mencegah itu lebih baik dari merawat', kan?  Ada banyak supplement yang sesuai untuk meningkatkan antibodi tubuh.  Contohnya boleh amalkan Nutriferon ...Anda bleh memilih utk mulakan gaya hidup sihat dgn menjadikan Nutriferon sebagai painkiller favorite anda. Ia selamat, dan berkesan..
NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi. Nutriferon ni umpama first aid kat rumah.. kene standby. ..letak kat rumah.. or dlm handbag or bwk travel ke mana2.. Bukan kena mkn hari2.. tapi ingat ya.. sistem imuniti perlu dibina dari awal... Jadi jika rasa mcm nak demam or sakit2, sila telan sepeket nutriferon ni... jika tidak..simpan satu dua peket di dlm beg anda..
Sebab tu seminggu dua ni.. rata2 customer saya apabila membuat pesanan produk Shaklee, pasti add on 10peket nutriferon ... Bagaimana dgn anda? Masih berkira2? Saya? Sy mmg paling tak suka dgn pain killer ni... apatah lagi klinik2 ni.. baru2 ni demam.. sy telan 2peket nutriferon.. alhamdulillah sehari je demam teruk.. :-).. Lepas tu segar.. sbb tu kene spare beberapa peket ya bersama2 di kala memerlukan..

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




  Begedil!

Hari sabtu yang sangat sibuk, saya tak mahu buang masa di dapur sebab banyak urusan perlu dikendalikan hari ini.
Jadi saya pilih menu yang ringkas, sedap dan lengkap untuk sepanjang hari. Menu pilihan terbaik mestilah soto ayam! Sesuai untuk hidangan sarapan, lunch dan juga dinner. Setuju?

Resepi mudah aje, versi campak-campak kata orang.
Bahan-bahan:
3 biji kentang -kupas kulit, belah dan digoreng
sedikit daun sup/daun bawang - dihiris
sedikit garam
bawang goreng - 5 sudu atau lebih ikut selera
1 sudu tepung gandum
sebiji telur - dikocok

Cara membuatnya:
1. Goreng kentang, angkat dan toskan. Lenyek atau tumbuk kentang tadi biar lumat
2. Gaulkan hirisan daun bawang/daun sup, bawang goreng, garam dan tepung gandum
3. Kepalkan adunan menjadi bulat sebesar saiz bola pingpong, boleh juga buat bentuk bujur.
4. Celupkan adunan yang dibulatkan tadi ke dalam bancuhan telur.
5. Goreng bergedil tadi. Biar agak garing baru dibalikkan.
6. Sesuai dimakan bersama soto, bihun sup atau dimakan begitu saja.


3 ketul sorang



Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, December 27, 2012

  Mencegah lebih baik daripada merawat

Anak anda sering demam? Anda selalu sakit kepala atau migraine?  Biasanya kita akan ambil ubat untuk cepat melegakan demam atau sakit kepala.  Ubat yang paling mudah dijumpai ada di setiap rumah ialah Panadol atau Paracetamol.  Tahukah kesan kedua-dua ubat ini ke atas badan kita dalam jangka panjang?

Jom baca apa kata pakar:
kredit

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain. Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam perut anda.

___________________

Apakah penyelesaian yang kita ada? Secara semulajadi memang kita boleh merawat demam menggunakan bahan-bahan yang ada di sekitar rumah kita contohnya dengan menggunakan bawang, asam jawa, daun bunga raya untuk turunkan suhu tinggi tadi.  Juga beberapa remedi tradisional yang banyak digunakan sekarang ini.  Selain daripada itu anda juga boleh amalkan supplement sebagai alternatif pencegahan.  Bak kata orang 'mencegah itu lebih baik dari merawat', kan?  Ada banyak supplement yang sesuai untuk meningkatkan antibodi tubuh.  Contohnya boleh amalkan Nutriferon ...Anda bleh memilih utk mulakan gaya hidup sihat dgn menjadikan Nutriferon sebagai painkiller favorite anda. Ia selamat, dan berkesan..
NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi. Nutriferon ni umpama first aid kat rumah.. kene standby. ..letak kat rumah.. or dlm handbag or bwk travel ke mana2.. Bukan kena mkn hari2.. tapi ingat ya.. sistem imuniti perlu dibina dari awal... Jadi jika rasa mcm nak demam or sakit2, sila telan sepeket nutriferon ni... jika tidak..simpan satu dua peket di dlm beg anda..
Sebab tu seminggu dua ni.. rata2 customer saya apabila membuat pesanan produk Shaklee, pasti add on 10peket nutriferon ... Bagaimana dgn anda? Masih berkira2? Saya? Sy mmg paling tak suka dgn pain killer ni... apatah lagi klinik2 ni.. baru2 ni demam.. sy telan 2peket nutriferon.. alhamdulillah sehari je demam teruk.. :-).. Lepas tu segar.. sbb tu kene spare beberapa peket ya bersama2 di kala memerlukan..

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, December 19, 2012

  Motivasi dan tazkirah

Anda adalah apa yang anda fikirkan.
Fikirkan boleh!


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, December 18, 2012

  Luahan hati (dan dedikasi)

Wahh.. banyaknya sawang kat sini...dah hampir sebulan tak update blog! Terima kasih buat anda yang masih sudi jenguk ke sini. Kesibukan menghamipiri hujung semester memaksa saya meninggalkan blog kesayangan ini buat sementara waktu.  Ini pun mencelah-celah curi masa nak update blog.

Faisal....




Maaf kerana sudah lama tak update blog, moga takde yang jemu masuk sini ye.  Terimalah ucapan maaf luahan hati ikhlas dari saya hihi...


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, November 24, 2012

  Asyura Kedah

Walaupun saya orang Kelantan (lahir dan dibesrkan di Kelantan) tetapi saya lebih sukakan asyura Kedah berbanding asyura Kelantan. Asyura Kedah ni memang jauh beza dibandingkan dengan asyura negeri lain dari segi bahan, rasa dan teksturnya. Asyura Kedah ni saling tak tumpah macam pengat, kanak-kanak pun sukakannya.

Saya biasanya tunggu tarikh 10 Muharram semata-mata nak menikmati asyura ini. Boleh juga nak makan asyura ni bila-bila masa, cuma saja nak ambil sempena Muharram barulah dipanggil asyura, kan?
Asyura tu kan diambil dari perkataan 'asyara'yang bermaksud sepuluh dalam bahasa arab.

Ok tak mahu buang masa, jom kita kacau asyura!

Resepi ni saya ikut sesedap rasa dan sesuka hati je. Inspirasi dari kak ilahjy. Resepi dari nenek kata kak ilah, terima kasih sudi kongsi resepi. Saya terus buat dua adunan sebab yakin resepi ni menjadi. Kali ni terlebih rajin pula nak sukat menyukat ( sebagai rujukan untuk anak cucu akan datang hihi...).
Boleh disesuaikan bahan mengikut citarasa anda ye, tak perlu rigid sangat dengan resepi saya ni.

Bahan-bahan:
2 cawan tepung beras
5 cawan santan
8 sudu besar gula pasir
1/2 ketul gula melaka
1 batang keledek anggaran saiz lengan
1 tin jagung 200g ( siap dalam tin)
Sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Dadukan keledek yang telah dibersihkan, rebus biar separuh empuk
2. Dalam kuali besar, satukan tepung beras, santan dan gula serta garam.
3. Masakkan adunan tepung tadi di atas api sederhana kecil sambil dikacau selalu. Masak sehingga adunan mendidih.
4. Masukkan keledek dan isi jagung tadi. Kacau lagi biar keledek empuk sepenuhnya.
5. Masak sehingga adunan menjadi pekat. Jika terlebih pekat, tambah sedikit air dan kacau lagi.
6. Padamkan api. Tuang adunan ke dalam bekas yang sesuai.
7. Siap!

Tak sempat tunggu sejuk, anak-anak saya dah tadah pinggan nak makan asyura ni!
Lebih sedap lagi kalau dibiarkan sejuk dalam fridge terlebih dahulu baru dimakan.
Boleh juga ditambah kacang kuda,  kacang hijau yang telah direbus, pisang, keladi dan macam-macam lagi mengikut citarasa masing-masing. Saya kurang gemar letak pisang dalam asyura ni. Kebanyakan asyura sebegini memang selalu ditambah pisang. Ada juga yang letak biji sagu juga.  Apapun terpulang kepada tekak masing-masing.

Selamat menyambut 10Muharram esok, jangan lupa puasa sunat tau!

P/s..saya dapat 2 bekas ni utk adunan di atas.


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, November 21, 2012

  Vitamin untuk otak cerdas dan pintar

Alhamdulillah anak kedua saya yang ambil peperiksaan UPSR tahun ini mendapat 3A 2B, padan le dengan dia yang memang tak sentuh buku LANGSUNG ketika di rumah.
Serius dia tak pegang buku kat rumah. Sekadar harapkan pergi tusyen hari sabtu tu je.  Saya ada belikan buku set soalan UPSR masa expo buku di PWTC tempohari, sampai ke hari ini buku-buku tersebut masih cantik berbalut dalam plastik. Haram tak disentuhnya. Dia cuma buka satu buku, belek-belek kejap kemudian cakap 'semua Hakim dah buat latihan macam ni kat sekolah'.  Owhh sabar jelah mendengarnya!

Memang sangat jauh berbeza jika dibandingkan dengan kakaknya Syaima'; kakak lebih tekun dan rajin belajar.  Cikgu pun tak sangka Syaima' boleh dapat 5A dalam UPSRnya. Yelah... Setiap anak memang berbeza dan unik.  Tak boleh nak dibandingkan setiap perkara antara adik beradik.  Tambah pula anak lelaki memang kurang tekun berbanding anak perempuan.

Cuma saya nampak beberapa perubahan pada diri Hakim, walaupun dia tak belajar langsung lepas waktu sekolah, cikgu di sekolah kebanyakannya bagitau saya yang Hakim sudah banyak menunjukkan peningkatan dalam prestasi akademiknya.  Saya juga perhatikan dia lebih cekap membuat latihan matematik; kadang sambil congak dalam kepala sahaja tanpa tulis di kertas. Daya ingatannya juga sangat baik, dia lebih cekap menghafal sifir.  Malah dia juga dapat anugerah Hafazan Terbaik di kelasnya.

Saya sekadar membantu setakat termampu, kadang nak disuruh berulangkali pun susah juga sebab dia dah boleh berfikir sendiri mana baik dan mana buruk.  Sebagai ibu bapa kita boleh memandu mereka memilih keputusan yang baik.
Saya bekalkan Hakim keperluan vitamin dan nutrisi untuk otak yang cerdas.  Pilihan saya tentulah vitamin Shaklee!


Inilah rangkaian nutrisi untuk otak cerdas dan pintar:
  • Omega Guard – mengandungi DHA dan EPA serta asid lemak lain yang penting untuk pertumbuhan otak dan mata, serta peredaran darah dan aktiviti sel bagi memastikan keseluruhan tubuh mendapat kekuatan bagi melawan jangkitan yang berbahaya.
  • Mealshake – mengandungi protein soya dan 28 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh.
  • B Complex – membantu dalam sintesis protein dan karbohidrat, memberikan mood yang baik, anti stress, menukarkan makanan kepada tenaga serta penting dalam pertumbuhan sel.
  • Lecithin – kaya dengan kolina yang penting dalam sintesis neurotransmitter, iaitu acetylcholine yang bertindak dalam fungsi saraf, otak dan daya ingatan.
Berikan yang terbaik untuk anak-anak, biarlah kita keluarkan duit lebih sebagai pelaburan demi masa depan anak.  Tak cukup dengan sekadar beri tusyen terbaik, pilih sekolah terbaik, beli buku yang bagus, tapi kita abaikan keperluan nutrisi untuk otak mereka.

Cadangan vitamin untuk kanak-kanak:
4 tahun ke bawah:
— Mealshake & Omega Guard
Sekolah rendah:
—- Omega Guard, Vitalea for Children, Chewable Vita-C
Sekolah menengah:
—- B Complex, Omega Guard, Lecithin, Mealshake

Jadi ambillah makanan yang sihat dan seimbang, elakkan makanan rapu (junk food), lakukan aktiviti fizikal yang boleh merangsang minda  dan elakkan duduk depan tv/PC semata.
Di samping berusaha, jangan lupa berdoa ye!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, November 20, 2012

  Doa merupakan senjata kita yang paling utuh

Doa merupakan senjata orang mukmin.  Dalam apa jua keadaan, kita digalakkan memperbanyakkan berdoa; samada ketika senang apatah lagi ketika susah.  Pintalah hanya kepada Allah kerana Allah yang memegang, memelihara, memiliki segalanya samada yang nyata, yang ghaib.

Mudahnya ye, hanya dengan berdoa! Namun ada syaratnya supaya doa ini menjadi senjata kita.  Apa syarat-syaratnya tu?
-kredit to Lyna
1) ikhlas.
Ibnu Katsir mengatakan bahwa setiap orang yang beribadah dan berdo’a hendaknya dengan ikhlas serta menyelisihi orang-orang musyrik dalam cara dan madzhab mereka2.

2) ittiba’ kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, termasuk dalam segala bentuk ibadah.
Allah berfirman (yang artinya), “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu” (QS. Al Ahzaab 21)

3) yakin bahwa do’anya akan dikabulkan.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Berdo’alah kalian kepada Allah dalam keadaan yakin akan terkabulnya do’a itu” (HR. Tirmidzi). Jika seorang hamba berdo’a kepada Allah sementara ia tidak yakin Allah akan mengabulkan do’anya, maka itu adalah sebuah kesia-siaan. Umar Ibnul Khattab pernah mengatakan, “Aku tidak membebani diriku dengan keinginan untuk terkabulnya do’a. Aku hanya ingin berharap agar tetap bisa berdo’a”3. Allah berfirman (yang artinya), “Berdo’alah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu” (QS. Ghafir 60).

4) kekhusyukan di hadapan Allah.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Ketahuilah bahwa Allah tidak akan mengabulkan do’a dari seseorang yang lalai dan tidak serius” (HR. Tirmidzi). Seringkali seseorang berdo’a setelah sholat namun tidak merasakan apa yang diucapkannya.

Seorang tabi’in pernah mengatakan, “Sungguh, aku tahu bila do’aku akan dikabulkan”. Mereka bertanya, “Bagaimana itu?” Ia menjawab, ”Jika hatiku telah khusyuk, kemudian badanku juga ikut khusyuk, dan akupun mengalirkan air mata. Ketika itulah aku mengatakan do’aku ini akan dikabulkan”.

Imam Ahmad bin Hanbal berkata, “Tahukah kalian bagaimana seharusnya seorang muslim berdo’a?” Mereka bertanya, “Bagaimanakah itu wahai Imam?” Beliau menjawab, “Tahukah kalian bagaimana seseorang yang berada di tengah gelombang lautan, sementara ia hanya memiliki sebatang kayu, dan iapun akan tenggelam? Kemudian orang ini berdo’a dengan mengatakan, ‘Ya Rabbi, selamatkanlah aku! Ya Rabbi, selamatkanlah aku!’ Maka demikianlah seharusnya seorang muslim berdo’a (kepada Allah)”5. Hal ini memperlihatkan bahwa sudah selayaknya seorang hamba yakin bahwa tidak ada lagi yang mampu menyelamatkannya selain Rabbnya sehingga ia akan kembali kepada-Nya dalam keadaan apapun dan berdo’a kepada-Nya karena rasa membutuhkan yang lahir dari kelemahan diri. Allah berfirman (yang artinya), “Atau siapakah yang memperkenankan (do’a) orang yang dalam kesulitan jika ia berdo’a kepada-Nya…” (QS. An Naml 62).

5) tidak isti’jal (tergesa-gesa minta cepat terkabulnya do’a).
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Akan dikabulkan do’a seseorang di antara kalian sepanjang ia tidak tergesa-gesa. Ia berkata, ‘Aku telah berdo’a dan berdo’a, namun aku tidak melihat terkabulnya do’aku’, sehingga iapun tidak lagi berdo’a” (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Majah). Orang yang tergesa-gesa dalam berdo’a kemudian meninggalkannya karena merasa tak juga dikabulkan do’anya bagaikan orang yang menanami ladangnya dengan menabur benih. Namun ketika benih itu mulai tumbuh, ia mengatakan, “Agaknya benih-benih ini tidak akan tumbuh”, dan kemudian ia meninggalkannya begitu saja.

Dalam sebuah atsar disebutkan bahwa Allah bertanya kepada Jibril, “Wahai Jibril, apakah hamba-Ku berdo’a kepada-Ku?” Jibril menjawab, “Ya”. Allah bertanya lagi, “Apakah ia menghiba kepada-Ku dalam meminta?” Jibril menjawab, “Ya”. Maka Allah berfirman, “Wahai Jibril, tangguhkanlah (pengabulan) permintaan hamba-Ku, sebab Aku suka mendengar suaranya”6.

6) hanya makan yang halal, termasuk di dalamnya adalah menghasilkan harta dari sesuatu yang halal.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah itu baik, dan tidak akan menerima selain yang baik. Allah memerintah orang-orang mukmin seperti apa yang diperintahkan-Nya kepada para Rasul” (HR. Muslim, Tirmidzi). Dalam firman-Nya, Allah memerintahkan (yang artinya), “Hai Rasul-rasul, makanlah dari makanan yng baik-baik, dan kerjakanlah amal sholih…” (QS. Al Mu’minuun 51).

7) tidak berdo’a untuk sesuatu yang berdosa. D
ari Abu Said, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Apabila seorang muslim berdo’a dan tidak memohon sesuatu yang berdosa atau pemutusan kerabat kecuali akan dikabulkan oleh Allah salah satu dari tiga: Akan dikabulkan do’anya, atau ditunda untuk simpanan di akhirat, atau menghilangkan daripadanya keburukan yang semisalnya” (HR. Ahmad 3/18. Imam Al-Mundziri mengatakannya Jayyid (bagus) Targhib 2/478)7.

8) husnudzon (berbaik sangka) kepada Allah bahwa Dia akan mengabulkan do’a kita. Kalaupun tak dikabulkan, itu karena hikmah yang Allah lebih mengetahuinya. Dalam hadis Qudsi, Allah berfirman (yang artinya), "Aku bergantung prasangka hamba-Ku kepada-Ku" (HR Bukhari).

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, November 19, 2012

  Keperluan vitamin untuk wanita

Ramai juga wanita di luar sana yang bertanya vitamin apa yang sesuai untuk mereka. Kebanyakannya fokus kepada vitamin untuk kecantikan kulit. Ye lah...wanita dan kecantikan ibarat roti yang telah disapu dengan mentega; tak bisa dipisahkan!
Hihi...tiba-tiba saya teringat kata-kata pepatah moden ni yang saya kutip dalam salah satu filem Indonesia yang pernah saya tonton awal tahun 1990an dulu.  rasa sangat tepat kata pepatah tu, roti bila dah disapu mentega memang tak dapat dipisahkan lagi kan?

Ok, cukup melalut...sekarang saya nak jawab soalan wanita-wanita anggun yang bertanya soalan tadi; vitamin apa yang sesuai untuk mereka yang pentingkan penjagaan kulit wajah. Saya cadangkan anda mabil set skincare yang mengandungi vitamin E, B complex dan Vitamin C.

Kenapa perlu ketiga-tiga vitamin ini?
Secara ringkas, vitamin C diperlukan untuk bina kolagen. Kolagen untuk apa? Kalau kurang kolagen maka kita cepat kedut, cepat nampak tua.
Vit E antioksida, nyahkan radikal bebas punca penyakit. B complex pula perlu untuk
  • Sebagai pelembap
  • Mencegah pigmentasi
  • Melambatkan tanda penuaan
  • Mengubati jerawat
Untuk kesan yang lebih sempurna, saya cadangkan ambil ESP dan GLA. Kenapa ESP? ESP bagus utk pertumbuhan sel baru, bila sel sihat baru vit lebih mudah diserap.
GLA untuk stabil hormon. kaum wanita ni banyak yang tak stabil hormon, sebab tu cepat emosi, cepat merajuk dan sebagainya. GLA ni supplement yang wajib diambil bila umur masuk 30an. Bagi anda yang mengalami masalah jeragat terutama selepas melahirkan anak, maka saya galakkan anda amalkan GLA Shaklee, ia membantu menstabilkan semula hormon anda dan insyaALLAH tiada lagi jeragat!
Kalau lambat ambil nanti sel badan lagi cepat menyusut. Jadi kita akan jadi lebih tua dari usia sebenar.
Banyaknya vitamin perlu diambil?
Ya, memang betul tu. Ibarat sehari kita makan nasi, lauk, ikan, sayur, buah semua tu bagi memenuhi keperluan nutrisi tubuh. Kenapa tak ambil nasi sahaja,  tak payah susah ambil lauk semua? Sebab nasi hanya ada karbohidrat, kita juga perlukan protein, serat dan sebagainya.
Begitu juga dengan pengambilan supplement, tiada satu supplement yang lengkap ada semua kandungan nutrisi yang kita perlukan.

Nak mudah lagi? Ambik Collagen Powder untuk kesan lebih cepat dan ketara.
Cuba buat kira-kira...mana lagi jimat? Ambil collagen ke ambil vitamin (vit e, vit C, GLA, ESP)?
Nak tahu cara yang lebih jimat? Shhh... tak boleh publish kat sini, hubungi saya untuk maklumat lanjut!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, November 9, 2012

  Seri muka bakar

Memang dah lama saya mencari resepi seri muka yang sedap. Dah pernah buat kuih ni dulu, kali ni nak cuba resepi yang baru jumpa kat blog  ismabaitiza
Tapi macam biasa, saya ubahsuai mengikut selera. Innovative namanya tu hihi...
Resepi salin dari blog ismabaitiza, minta izin ye.

Lapisan Bawah:

2 cawan beras pulut
2 cawan santan(x pekat)
sedikit garam

Lapisan Atas:

5 biji telur ayam
1 1/4 cawan santan pekat
1/2 cawan gula pasir
2 sdb tepung gandum
1 cawan air daun pandan + pewarna hijau
secubit garam

Cara:

1.Untuk lapisan bawah,bersihkan pulut dan toskan.kemudian masukkan ke dalam loyang bersama santan serta sedikit garam,dan kukus hingga masak.
2.Tekan pulut yang sudah dimasak di dalam loyang hingga padat dan ketepikan.
3.Untuk lapisan atas,campurkan kesemua bahan ke dalam satu bekas,kemudian kacau hingga sebati sebelum ditapis dan dituangkan ke atas pulut.
4.Kukus sekali lagi hingga lapisan atas masak,kemudian bakar dalam ketuhar dengan menggnakan api atas sahaja pada suhu 120 darjah celcius selama 5-10 minit.
5.Bila sudah siap,biarkan sejuk baru potong dan hidangkan...


sedap...boleh buat lagi





dan lagi...dan lagi...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, November 7, 2012

  Carrot cake yummy!

Memang terbaik resepi ni, tak pandang resepi lain dah!
Tapi macam biasa saya innovate bahagian topping tu sebab saya kurang gemar letak mentega dalam adunan topping.
Resepi olahan saya (topping).
250g creamcheese
125g gula aising
30g mentega
100ml whipping cream non diary
1 st pes lemon
Cara membuatnya:
1. Sebatikan creamcheese, mentega dan gula aising
2. Masukkan pes oren, whipping cream. Putar biar rata dan gebu
3. Hiaskan kek tadi


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, November 6, 2012

  TIPS TAMBAH SUSU IBU - Doktor pun ramai yang tak tahu

Fenomena biasa sekarang ini masyarakat kita baik di dalam malah di luar negara semakin sedar kepentingan kembali ke alami iaitu 'natural living'. Antara perkara-perkara yang melibatkan 'natural living' ialah seperti penyusuan anak dengan susu ibu, cloth diaper, menggunakan produk semulajadi yang bebas bahan kimia dan toksik, 'home schooling' dan sebagainya.  Sebagai insan yang mencintai keindahan dan kedamaian semulajadi, kita juga tidak mahu ketinggalan  dan mahu ikut serta dalam arus perdana 'natural living' iaitu kembali kepada fitrah dan menjalani kehidupan yang lebih harmoni serta semulajadi.

Saya turut berbangga menjadi sebahagian daripada ratusan ribu ibu-ibu yang menyusukan anak sepenuhnya (fully breastfeed) sekurang-kurang untuk tempoh 6 bulan pertama usia anak dan meneruskan penyusuan sehingga anak mencecah usia 2 tahun.  Saya pasti ibu-ibu yang menyusukan anak sudah tentu berusaha sehabis upaya, dengan segenap kemampuan berusaha menjaga pemakanan, mencari ikhtiar untuk menjayakan penyusuan susu badan.

Antara isu yang sering diketengahkan oleh ibu-ibu menyusu ialah bagaimana memastikan anak dapat menyusu sehingga tempoh optimum 2 tahun, bagaimana nak banyakkan susu, bagaimana mengendalikan EBM dan sebagainya.

Menjadi lumrah dalam kitar penyusuan, kita akan mengalami musim susu merudum terutama apabila si anak mencecah usia setahun ke atas.  Saya merekodkan semua fasa penyususan kesemua 8 orang anak saya; saya dapat plotkan paten graf yang hampir sama iaitu fasa susu merudum berlaku ketika usia anak 7 bulan dan 1 tahun. Jika dibiarkan begitu sahaja tanpa melipat gandakan usaha menambah susu, anak terpaksa minum susu formula bila masuk umur setahun ke atas.  Itulah yang terjadi kepada anak saya yang keempat iaitu Ammar.  Waktu itu saya sedang berjuang sambung belajar secara 'part time' di UKM.  Berulang alik setiap hujung minggu, mencuri-curi masa rehat untuk mengepam susu, terkadang tak sempat mengepam dan sering juga saya tak sempat nak makan tengahari.  Akhirnya saya pasrah dengan hanya setahun tempoh Ammar menyusu badan.

Bagaimana caranya nak pastikan susu badan sentiasa 'maintain' tak merudum?  Macamana ada ibu-ibu yang berjaya menyusu penuh walaupun tak minum susu?  Perlukah ibu-ibu menyusu ambil supplement untuk tambah susu? Ada tak Tips Tambah Susu Badan?

Pengalaman banyak mengajar kita, melalui pengalaman juga kita jadi lebih pandai, lebih berhati-hati dan lebih berjaya.  Saya ingin kongsikan beberapa Tips Tambah Susu ibu yang saya dapat melalui pengalaman sendiri, pengalaman ibu-ibu lain dan juga melalui kelas penyusuan yang saya hadiri.
Kadang-kadang ilmu penyusuan ini tak semua doktor yang tahu, malah saya sendiri berdepan dengan beberapa orang doktor yang tak faham konsep penyusuan. Pernah saya tanyakan seorang doktor yang memberi bayinya (baru berusia 2 bulan) minum air masak. Katanya supaya anak tak sembelit. Owh...bukankah susu ibu mengandungi komposisi cecair yang sesuai untuk anak? Tak kurang juga saya jumpa doktor yang suruh kita campurkan susu formula, dengan alasan supaya anak cepat membesar (kes jika anak underweight)! Dan macam-macam kes lagi; kesimpulannya tanyalah lactation counselor jika ada masalah penyusuan.
Dan saya percaya lactation counselor juga banyak belajar dari pengalaman ibu-ibu yang menyusukan anak, bukan teori semata-mata.

Jika anda ibu-ibu menyusu yang berminat nak dapatkan Tips Tambah Susu ibu, sila tinggalkan nama dan emel di ruangan komen entry ini.  Saya sengaja tidak tuliskan Tips Tambah Susu dalam entry ini supaya tips ini lebih dihargai.  Hanya mereka yang bersungguh mahu sahaja yang mendapatnya.  Hanya mereka yang tahu menghargai sahaj yang akan memanfaatkannya. Tips Tambah Susu ini pasti sangat berbaloi untuk anda. Doktor di klinik pun belum pasti dapat berikan anda tips sebegini!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 30, 2012

  Omegaguard menghakis?

kredit to nrsalwa.blogspot.com
(Credit pic: Zunaidah Daud)


mereka kata " OMEGA GUARD SHAKLEE menghakis.."? siap wat demo lagi.. katanya Omega Guard Shaklee menghakis, tapi produk A****** tu tidak.. demo dengan menggunakan bekas polisterin..  

Jadi, kami pun mencuba sendiri demo tersebut dengan menggunakan Omega Guard Shaklee...See.. seperti gambar di atas, Omega Guard Shaklee memang benar-benar menghakis.. OPSSSS, nanti dulu. Sila baca sampai habis yer, baru tahu kebenarannya. Betul ke Omega guard Shaklee merbahaya? menghakis perut, usus, segala organ badan jugak ke??? 



Jadi, jika Omega 3 boleh menyebabkan pinggan atau cawan polisterin atau Styrofoam berlubang, tidak bermakna ianya akan menyebabkan perut atau usus kita turut terhakis dan memudaratkan badan kita. Banyak kajian yang membuktikan secara saintifik bahawa Omega-3 banyak memberi manfaat kepada kita. Lagi pun, perut, usus serta semua organ badan kita tak diperbuat daripada polisterin kan??? :) 

Supplimen minyak ikan Omega 3 yang biasa, hanya melalui satu proses penyulingan yang ringkas (simple process of distillation) untuk memisahkan minyak ikan asli (crude oil) daripada bahagian ikan yang lain serta membuang segala bendasing / impurities. Dalam bentuk yang 'kompleks' itu, asid lemak Omega 3 tidak dapat mencairkan / melarutkan polisterin dengan mudah walaupun dibiarkan lama. Malah sebahagian polisterin tersebut pula yang leach out masuk ke dalam minyak tersebut. Oleh sebab itu, pegawai kesihatan selalu menasihatkan supaya tidak menyimpan makanan yang mempunyai asid lemak ke dalam bekas polisterin terutamanya jika makanan tersebut masih panas.

Supplimen minyak ikan yang berkualiti tinggi melalui proses penyulingan molekul kedua (double molecular distillation). Ini akan membuang saturated fats dan bahan selain asid lemak Omega 3. Penyulingan ini akan menghasilkan minyak ikan yang lebih tulen dan membuang lebih banyak bahan tercemar seperti merkuri dan logam berat yang lain yang terdapat dalam ikan tersebut. Oleh sebab itu, suplimen minyak ikan yang melalui 'double molecular distillation' bukan sahaja lebih terjamin kebersihannya, malah mengandungi lebih kepekatan asid lemak Omega 3. Manfaat yang berganda untuk kita tentunya. Secara mudahnya, asid lemak Omega 3 yang LEBIH ASLI pastinya dapat melarutkan polisterin dengan lebih pantas.
----------------------------------
Anda dah dapat kebenarannya sekarang?? Berita gembira untuk anda!!! Omega Guard Shaklee bukan sahaja melalui double molecular distillation, malah triple molecular distillation iaitu Peyulingan pemeringkatan 3 kali. Melalui proses Triple Molecular Distillation itu pastinya minyak ikan Omega Guard Shaklee lebih terjamin kebersihan dan tahap keselamatannya, malah lebih tinggi kepekatannya berbanding jenama lain.



Nak tahu apa perbezaan Omega Guard Shaklee?
SHAKLEE DIFFERENCE:
The benefits of cold-water fish oils are
well known, but there is a GRAVE   
CONCERN regarding the quality of fish
oils today due to the known high risk of
heavy metals, impurities and contaminants,
such as lead, mercury, arsenic, cadmium,
dioxins and PCB’s in water today. 
•  Shaklee’s OmegaGuard is specifically
made from “small fish” (anchovies &
sardines) because heavy metals and 
toxins are least concentrated in the
smallest species of the food chain.
•  Shaklee’s OmegaGuard is processed
via a pharmaceutical-grade, state-of-the
-art, proprietary, triple molecular   
distillation process which guarantees
the removal of impurities and       
contaminants … a product that you
can TRUST.
•  The fish oil supplements that are being
marketed by many companies are
made from commercially raised, oceancaged, large fish that have been “pellet”
fed for their entitre life!  These fish
have a much lower Omega-3 level than
wild ocean fish, and the pellets are full
of synthetic substances … consider
how this affects the quality of the
oils that are being sold.  

Pilihan di tangan anda... Nak beli yang kualiti rendah, atau yang terjamin selamat, berkualiti dan berkesan. 
credit : hafsah mardiah

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, October 20, 2012

  New gadget in my kitchen - Happycall Magic Pan!

Baru sampai semalam, tak sabar- sabar nak bereksperimen dengan peralatan baru ni - magic pan. Memang ajaib kuali ni, boleh siap memasak 2 menu dalam masa kurang 20 minit!
Mula- mula saya panggang ikan bawal emas, setelah dilumurkan garam dan kunyit. Dalam 3-4 minit setiap belah, dua kali panggang untuk dua ekor ikan ni. Kemudian saya susun udang, potongan bawang dan kacang buncis serta curahkan sedikit soso tiram. Panggang lagi dalam 5 minit kedua-dua belah iaitu balikkan kuali tersebut.
Ini hasilnya.....
Cepat, senang dan tanpa minyak. Best kan!





Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




  Apam pisang kelapa

Stress tengok pisang 3 biji belum habis dimakan ni, dah naik lebam kulitnya. Uhh..apa nak buat dengan pisang ni? Nak buat muffin atau kek pisang, rasa macam tak cukup. Hmmm... Try buat apam la pula!

Resepi reka sendiri je ni menggunakan bahan sedia ada di dapur. Berani nak cuba? Haha...

Apam pisang kelapa
Bahan:
3 biji pisang
11/2 cawan tepung naik sendiri
1cawan susu segar
1/2 cawan kelapa parut - saya guna desicated coconut je
1 sudu teh yis mauripan
2 sudu besar gula pasir

Cara membuatnya:
1. Lenyekkan pisang di dalam mangkuk.
2. Masukkan semua bahan tadi.
3. Perapkan sebentar dalam 30 minit.
4. Tuang 1 senduk adunan dan bakar menggunakan kuali tak melekat (non stick pan) yang digris dengan sedikit mentega
5. Bila nampak adunan mula berbuih, balikkan apam tadi supaya ia masak rata
6. Hidangkan.

Sarapan kami pagi ini. Adunan tadi menghasilkan 10 biji apam. Sedap juga la kata Imran!


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, October 10, 2012

  Atasi masalah insomnia secara semulajadi

Mungkin ada di antara kita yang pernah mengalami masalah sukar tidur atau disebut insomnia. Kebanyakannya akan mengambil jalan mudah bagi mengatasi masalah ini dengan menelan ubat tidur yang sudah semestinya tidak berkhasiat dan mendatangkan mudarat kepada tubuh dalam jangka masa panjang.

Apakata kita cuba cara semulajadi yang lebih sihat tanpa dadah yang terbukti lebih berkesan, lebih sihat, dan mudah? Bahan nak membuatnya pun mudah dan senang didapati di rumah.

Bahan-bahannya :
Kacang badam - beberapa biji ikut selera masing-masing
1 sudu besar melashake
1 sudu besar ESP
air secukupnya

Cara membuatnya:
1. Masukkan kesemua bahan ini ke dalam pengisar.
2. Kisar sehingga kacang badam tadi hancur
3. Tuangkan bahan yang dikisar tadi ke dalam gelas yang sesuai.
4. Sedia untuk diminum.


Kenapa kacang badam?
Kacang badam mengandungi hormon melatonin yang membantu menetapkan kitaran bangun dan tidur kita, juga berfungsi menetapkan waktu serta mencetuskan keinginan untuk tidur.  Hormon ini menyebabkan mata rasa mengantuk, merendahkan suhu badan, memperlahankan fungsi metabolik tubuh dan akhirnya meletakkan diri kita dalam mod tidur.
Salah satu khasiat yang terdapat dalam kacang badam iaitu kandungan kalsium yang tinggi dapat membantu otak menghasilkan hormon melatonin.
SubhanaAllah indah dan telitinya aturan yang Allah buat.  Hinggakan proses nak tidur pun Allah susun sedemikian rupa! Bukan mudah sebenarnya nak dapat nikmat tidur lena ni...Wajib kita bersyukur kerana diberi Allah nikmat tidur.

Bagaimana Mealshake dan ESP membantu?
Kedua-dua supplement ini merupakan kombinasi makanan yang mengandungi protein dan karbohidrat yang merupakan makanan 'sleep inducing' iaitu yang mendorong rasa mengantuk.
Gabungan kalsium dalam kacang badam dan Mealshake serta ESP ini merupakan remedi terbaik untuk mengatasi masalah insomnia.

Bila nak minum?
Sebaiknya ambil minuman ini 30minit sebelum waktu tidur, insyaAllah anda akan dapat tidur lena.

Minuman ini bukan sahaja berkhasiat malah sangat sedap!
Hentikan pengambilan aditif atau ubat tidur.  Kasihanilah tubuh kita yang setiap hari disumbat dengan pelbagai jenis ubat dan dadah. Pilihlah cara hidup yang lebih sihat dan semulajadi!

kredit kepada Ummul Jannati

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com