Saturday, April 30, 2016

  Kembali mencandat sotong

Bulan mei kembali lagi. Musim mencandat sotong sudah bermula mulai mei di Dungun Terengganu.  Kali ini kami sekeluarga berpeluang ikut jaulah ke Terengganu.

Seawal 7pagi kami bertolak dari Shah Alam dan singgah sarapan di Genting Sempah.  Perjalanan waktu pagi begini terasa segar dan kurang sesak. Sepanjang perjalanan melalui LPT kami sempat menyaksikan beberapa kumpulan konvoi Cardina, Alza, Gen-2, Ezora dan 2 lagi kumpulan konvoi bermotor. Nampak meriah di tengah lebuhraya dengan deretan konvoi; ke mana agaknya tujuan destinasi mereka.

Kami tiba di homestay Saba Craft Lodge pada pukul 12.45 tengahari setelah berhenti sebanyak 2 kali untuk mengisi NGV. Alhamdulillah perjalanan lancar melalui LPT2 dengan cuaca cerah dan tenang.

Anak-anak paling seronok sebaik sahaja nampak pantai, tak sabar-sabar nak mandi pantai. Anak lelaki ikut abi dan kawan-kawan abi naik bot menuju ke lokasi mencandat sotong. Tinggal kami geng perempuan sahaja di homestay.

Pukul 5 petang kaum bapa dan abang-abang mula naik bot. Operasi mencandat sotong bermula selepas solat maghrib dan tamat sekitar 3 pagi. Sebelum subuh mereka sudah selamat pulang semula ke homestay.

Keesokan paginya kami bersarapan nasi dagang dan sorong bakar. Sedap dan manis terasa isi sotong segar ni. Sotong yang ditangkap agak kecil berbanding tangkapan tahun lepas.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, April 29, 2016

  Beef puff

Puff pastry lebih enak dibuat sendiri.  Nampak macam renyah, tapi bila dah biasa membuatnya ia akan jadi mudah. Ibarat pepatah alah bisa tegal biasa.
Bahannya ringkas sahaja. Mula-mula sediakan kulit pastri atau puff pastry. Sementara menunggu proses lipatan, boleh siapkan intinya.  Saya suka buat inti daging hancur.

Resepi inti daging:
400g daging kisar
3 ulas bawang besar dipotong dadu
3 sb rempah bukhara
1 sb serbuk lada hitam
1 sb gula pasir
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara membuat inti:
1. Tumis bawang besar biar garing.
2. Masukkan rempah yang dibancuh dengan sedikit air.
3. Masukkan daging kisar. Kacau rata supaya daging tidak bergentel.
5. Masukkan serbuk lada hitam, gula dan garam.
Bila puff pastri dah siap dilipat, potongkan sebesar 5x10cm saiz 4 segitepat.  Letakkan inti dan lipat pastri. Tekan dengan garfu supaya bahagian tepinya melekat.
Susun atas loyang.  Griskan dengan sedikit bancuhan kuning telur dan susu. Kemudian dibakar 200 celsius selama 20-25 minit.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, April 28, 2016

  Lama menyepi

Assalamualaikum semua. minta maaf lama sangat saya menyepi dari tulis di blog ini.  Hinggakan rasa takde semangat nak sambung tulis kat sini huhu..bila dah lama sangat cuti dan rehat dari menulis.

3 februari 2016 merupakan tarikh yang tak dapat dilupakan apabila pertama kalinya (dan terakhir mudah-mudahan) saya terpaksa melalui pembedahan kelahiran atau bahasa mudahnya czer.  Ngeri kalau dikenangkan kembali detik tersebut.  Pembedahan secara emergency kerana baby secara tiba-tiba berpusing semula naik ke atas dan tidak masuk ke saluran sepatutnya walaupun bukaan rahim sudah 10cm!  Allah sahaja yang tahu bagaimana ngeri dan takutnya saya ketika itu. Pengalaman itu akan saya simpan kemas-kemas dalam lipatan sejarah sebagai pengalaman yang cukup menakutkan.

Alhamdulillah akhirnya baby yang nak sangat keluar 'ikut tingkap' ni sudah menginjak usia 2 bulan. Berat badan sudah 5.6kg rekod tumbesaran yang jauh meninggalkan rekod abang-abang sebelumnya.  Walaupun baby lahir dengan berat hanya 3.17kg yang merupakan antara yang paling kecil berbanding anak-anak lelaki saya yang lain.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




  Cakoi enak gebu

Petang begini sedap juga hidangkan cakoi dengan sos kastard manis. Makan panas-panas gitu. Fuhh...sedap!
Biasa nampak dijual di gerai tepi jalan.  Tapi minyak yang digunakan agak lama dan ada rasa tengik sedikit. Mungkin sebab sudah digunakan berulang kali.
Jom kita buat sendiri cakoi ni. Senang pulak tu...tak rugi cuba. Anak-anak pun suka nak beraktiviti di dapur.
Saya ambil resepi dari dapur Fiza. Terima kasih ye berkongsi resepi.

Cakoi
Sumber : Kongsi Resepi

Bahan-bahan:
400gm tepung gandum ~ di ayak
1/2 soda bikarbonat ~ ayak bersama tepung
1 cawan air
1 sdb marjerin ~ dicairkan
1 sdk garam
1 sdb gula
1 sdb susu pekat manis
1 biji kuning telur
2 sdk yis segera

Minyak untuk menggoreng

Cara-cara membuatnya:
1. Satukan air, marjerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar . Kacau agar sebati.

2.Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan diatas.

3. Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat dijari .Biarkan selama setengah jam .bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.

4. Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.

5. Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.

6.Rendamkan lidi di dalam air . Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut .

7. Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain.

8. Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng keperangan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com