Monday, October 31, 2016

  Hokkaido cupcake

Lama dah duk simpan resepi ini. Terjumpa di fb...tapi dah lupa nama tuan punya atau penyumbang resepi ini. Terima kasih kepada penulis resepi dan yang sudi berkongsi di fb, saya kongsikan pula di sini semoga ilmu berguna ini menjadi amal jariah yang berkekalan.
Jom kita cuba. Dah tak sabar nak makan cupcake gebu gebas ni. Saya buat 2 portion sebab nak bawa ke asrama anak-anak.
Bahan-bahan:

A:
4 biji telur saiz A -ambil kuning (asingkan kuning dan putih)
4 sb gula kastor
1/2 c susu segar
1/4 c minyak sayur
1 st esen vanila

B:
5 sb gula kastor
Putih telur

C:
1/2 Tepung gandum
1/2 st serbuk penaik
2 sb tepung jagung
1/2 st garam
Cara membuatnya:
1. Sebatikan bahan A
2. Putar bahan B biar bertanduk (meringue)
3. Masukkan bahan C ke dalam adunan A
4. Masukkan bahan B ke dalam adunan secara kaup balik
5. Masukkan adunan ke dalam acuan sebanyak 3/4penuh
6. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan 170 celsius selama 20 minit
7. Sejukkan kek. Picit filling ke dalam kek

Filling:
125g cream cheese
3 sb gula ising
2 sb susu segar (saya tambah susu supaya adunan lebih cair)
gebu...

hiasi dengan snow powder

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, October 28, 2016

  Ayam percik sos meleleh

Sebenarnya nak bagi nama resepi ni 'ayam percik anak menangis' sebab dugaan sungguh nak masak resepi ni dengan keadaan Muadz yang langsung tak mau berenggang walaupun jarak 2 inci daripada uminya. Gara-gara tinggalkan dia sebulan ketika saya mengerjakan haji tempohari.

Sambil pujuk Muadz, saya mencari resepi ayam percik yang sedap untuk dipadanlan dengan nasi tomato.  Syukur alhamdulillah dengan kemudahan teknologi di hujung jari...resepi dapat dicapai sekelip mata!

Banyak resepi ayam percik yang pernah saya cuba, tapi masih tak berapa puas hati. Hari ini terjumpa resepi ini pula, apa salahnya kita mencuba kan?
Jumpa di halaman ini: http://www.maggi.com.my/bm/recipe/310/ayam-percik-panggang-pedas
Saya salinkan semula di sini sebagai rujukan.  Selamat mencuba!

Bahan-bahan:
500 gpaha ayam, tanpa kulit dan tulang
2 bijibawang besar
3 ulasbawang putih, dikisar
1 sudu besarhalia, dikisar
2 batangserai
1 sudu besarserbuk ketumbar
1 sudu besarserbuk jintan manis
2 sudu kecilMAGGI® CukupRasa™
200 mlsantan
400 mlair
9bawang merah, dikisar
1Bawang putih, dikisar
1 cmhalia, dikisar
1 batangserai, dikisar
8 tangkaicili kering, dikisar
1 sudu besarjus asam jawa
1 sudu besarMAGGI® CukupRasa™
1 sudu besargula

Cara Memasak:
1. Untuk perapan, campurkan kisaran bawang merah, bawang putih, halia dan serai bersama serbuk ketumbar dan jintan manis serta 2 sudu kecil MAGGI® CukupRasa™.
2. Kemudian curahkan kuah perapan pada ayam, biarkan ia disaluti sekata dan diperap lebih kurang 2 jam.
3. Selepas itu, dalam kuali bersaiz sederhana, masukkan santan, kisaran bawang merah, bawang putih, halia, serai dan kisaran cili kering bersama jus asam jawa, gula dan 1sudu besar MAGGI® CukupRasa™.
4. Biarkan ia mendidih dengan api kecil dan masak sehingga kuah tadi menjadi pekat dan pecah minyak.
5. Salutkan seluruh ayam dengan kuah yang telah dimasak dan alihkan ke dalam bekas pemanggang.
6. Panaskan ketuhar terlebih dahulu pada suhu 425 °F. Bakar ayam lebih kurang 45-60 minit. Tempoh memasak boleh ditambah hingga anda puas hati dengan teksturnya.
7. Rahsia agar ayam lebih rangup dan lazat ialah curahkan lebih banyak kuah sebelum dihidang.
8. Apabila haruman ayam percik sudah memenuhi rumah, hidangkannya untuk nikmatinya bersama keluarga.
Versi saya lebih mudah.
1.  Kisar bawang, halia dan serai. kemudian dibahagi 2 bahagian. 
2.  Ambil 1bahangian (untuk perapan) ditambah rempah. Manakala bahagian 2 (kuah) ditambah dengan cili kisar. Saya tak letak bahan perisa Maggi Cukup rasa pun..
3. Perapkan ayam dengan bahan perap.
4. Sediakan kuah percik.
5. Celup ayam dalam kuah percik kemudian panggang ayam biar masak. sesekali curahkan kuah percik supaya ayam tidak terlalu kering.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 25, 2016

  Donat dengan inti kastard

Niat di hati nak tiru donut Big Apple. Resepi donat yang saya guna ini memang sangat-sangat menepati rasa seperti Big Apple cuma belum berani mencuba inti kastardnya yang lenbut dan sedap itu.
Hari ini memberanikan diri mengolah resepi sendiri (ala-ala saintis muda nak rekacipta resepi sendiri).
Berani nak cuba? Jom!

Inti kastard
Bahan-bahan:
1 c diary whipping cream
3 sb tepung kastard
5 sb gula kastor - tambah jika mahu lebih manis
Cara membuatnya:
1. Bancuh adunan biar larut
2. Panaskan adunan menggunakan api perlahan. Kacau biar pekat. Tambah air jika adunan terlalu pekat.
3. Sejukkan adunan sebelum digunakan.

Cara memasukkan inti ke dalam donat ialah dengan mencucukkan lubang menggunakan lidi sambil menggerakkan lidi tersebut perlahan-lahan supaya ruang lebih besar untuk dimasukkan inti.
Masukkan inti tadi ke dalam beg piping. Kemudian picitkan inti ke dalam lubang tadi.
Hiasi donat dengan snow powder.
sedap...gebu..

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, October 23, 2016

  Pesta Lelong Buku Putrajaya

Pesta lelong buku ini berlangsung dari 21hb okt hingga 30hb okt di Dewan Cempaka Sari  di Presint 3 Putrajaya. Memang berbaloi kerana banyak buku yang dijual dengan potongan harga hingga 80%.
Anak-anak saya sangat suka berkunjung ke pesta buku atau sebarang jualan murah berkaitan buku. Macam-macam buku yang ingin dibeli dari buku sekolah, buku latihan, novel, buku motivasi hinggalah ke komik. Saya pula takde lain lah kecuali nak cari buku resepi masakan!  Hahaha...buku resepi kadang tak banyak beza pun dengan resepi sedia ada dalam koleksi saya tapi macam tabiat pula nak juga cari variasi resepi ni. Nak tengok olahan resepi orang lain walaupun tajuk resepinya sama.
Sebahagian buku yang dibeli. Ada lagi yang tak masuk dalam gambar sebab tuannya dah simpan dalam rak dia!

antara buku yg dibeli


Paling seronok saya jumpa buku comel ni. Penulis favourite saya pula tu! Pantang jumpa tulisan ust Pahrol Mohd Juoi mesti saya usahakan untuk beli (ikut kemampuan waktu tu la...).
Buku ni koleksi puisi cinta terindah...saya suka ayat-ayat puitis yang ringkas tapi sarat maksud macam ni.

Jom bawa keluarga berkunjung ke Pesta Lelong Buku!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com