Saturday, August 23, 2014

  Laksa beras

Bagi peminat laksa samada laksa utara atau laksa kelantan, tentunya menggemari laksa yang dibuat daripada tepung beras berbanding laksa yang dibuat dengan tepung jagung.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, July 24, 2014

  Sorbet kuini

Pernah jumpa sorbet kuini? Tak ada jual di pasaran, species 'rare' ni haha....

Kebetulan buah kuini yang sangat banyak dan menjadi-jadi di kampung, setiap malam berdentum dentam luruh atas atap rumah nenek di kampung. Keesokan paginya kami kutip buah yang luruh tu.

Setakata makan sebiji dua tu boleh tahan lagi. Bila dah banyak macam ni pening juga kepala dengan bau semerbak yang menyucuk hidung. Buah kuini ni agak kuat juga baunya. Kadang Atuk buang begitu sahaja buah-buah yang tak habis dimakan ni. Nak bagi pada jiran-jiran pun, takde siapa yang mahu. Maklumlah di kampung ni hampir semua rumah ada pokok buah-buahan sendiri. Tak termakan! SubhanaAllah....rezeki Allah bagi melimpah ruah.

Cubaan pertama menghasilkan sorbet kuini memang mendapat sambutan luar biasa! Sangat sedap dan enak rasanya. Buah kuini ni saya blend kasar bersama sedikit gula pasir dan air. Kemudian bekukan di dalam bekas ais krim batang.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, July 23, 2014

  Buah salak

Ada orang tak pernah lihat buah salak. Dulu-duku saya tak pernah terfikir bahawa buah salak ada ditanam di Malaysia. Ingatkan buah salak ni hanya boleh dibeli dari Medan Indonesia.
Di kampung, mak saya tanam pokok salak ni. Sejak kecil saya memang nampak pokok ni ditanam di tepi pagar bahagian belakang rumah. Tapi tak perbah terfikir pokok ini akan berbuah. Agak lama jugalah baru nampak buahnya. Kalau tak silap saya dah lebih 10 tahun baru pokok salak ini berbuah.
Alhamdulillah buahnya besar dan manis!
Nampaknya tak perlu lagi ke Medan untuk menikmati buah salak. 

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, July 22, 2014

  Lagi menu bersahur yg ringkas

Waktu sahur memang sangat mencabar minda dan kesabaran ibu-ibu. Nak fikirkan menu bersahur, cabaran nak kejutkan anak supaya makan sahur.

Kat rumah ni menu sahur kebiasaannya menu sarapan pagi. Oleh kerana anak-anak saya menggemari masakan berkuah, menu yang biasa dihidangkan adalah mee berkuah, spageti, bubur lambuk dan sup cendawan. Sambil diselang selikan dengan mee goreng atau bihun. Kalau nasi goreng sambutan agak dingin.

Saya nak kongsikan menu sahur yang ringkas kegemaran anak-anak saya iaitu sup cendawan. Resepi boleh lihat di sini ye. Kadang ada roti garlic, kadang ada roti perancis, kadang roti gardenia sapu serbuk garlic. Yang penting sup mesti dimasak panas dan terus dihidangkan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com