Wednesday, August 26, 2015

  Rendang Ayam Opah

Saya terjumpa resepi ini di  Internet. Banyak sumber sehingga saya tak pasti dari mana asal sebenar resepi ini. Oleh itu saya tak dapat sertakan link kerana resepi yang sama (sebiji sebutir ayatnya) dijumpai di laman blog yang lain tanpa dicatit sumber asal.

Semoga tuan punya penulis resepi ini mendapat ganjaran pahala sedekah jariah berterusan kerana menyumbangkan resepi yang sangat brrmanfaat ini.

Ok, saya suka resepi ini. Ia hampir sama dengan resepi gulai darat yang biasa mak saya masak di rumah, cuma bezanya resepi rendang ini ada serai dan buah keras.  Kebanyakan bahan boleh saya petik di sekitar rumah sahaja seperti serai, lengkuas, halia, kunyit, daun kunyit. Sudah tentulah buah keras dan cili kering saya kena beli di kedai!

Jom tengok bahan-bahan yang diperlukan.  Saya masak rendang untuk 3 ekor ayam. Resepi di bawah ini untuk 1 ekor ayam, jadi pandai-pandailah kita menganggarkan banyak mana bahan yang perlu digandakan mengikut bilangan ayam yang dimasak.

Bahan kisar:
21 tangkai cili kering -ikut kepedasan
2 bawang besar
3 inci halia
3 inci lengkuas
4 inci kunyit - saya kurangkan kepada 2 sahaja
2 buah keras
4 batang serai
1 sudu besar ketumbar - saya guna serbuk ketumbar

1 ekor ayam -dipotong 16 bahagian
2 c santan
2 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit disiat halus
Minyak untuk menumis
Gula dan garam secukup rasa

Cara membuatnya:
1. Kisar semua bahan kisar. Tumis sehingga naik minyak.
2. Masukkan santan dan ayam. Kexilkan api. Kacau sesekala supaya tak hangit. Masak sehingga hampir kering.
3. Masukkan kerisik, gula dan garam.
4. Tambah daun kunyit. Kacau rata.
5. Siap!

Hidangan rendang ayam ini sesuai dihidangkan bersama nasi atau untuk hidangan hari raya dimakan bersama ketupat atau lemang.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, July 23, 2015

  Salam Aidilfitri 1436H

Sudah masuk hari ke 7 aidilfitri hari ini. Baru berkesempatan menjenguk blog. Belum terlambat harapnya nak ucapkan Salam Aidilfitri 1436H buat semua pembaca blog dapuraulad.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, July 9, 2015

  Grilled Lamb with vegetables

Jemu makan nasi? Anak-anak kurang gemar sayur? Jom kita cuba tukar ke selera western ini. Hidangan lengkap yang cukup menyelerakan dan berkhasiat. Mudah sahaja menyediakannya, cuma perlu sabar kerana ia perlu diperap terlebih dahulu.

Ok, jom tengok bahan-bahannya.

Perapan:
Potongan daging biri-biri ( cube boneless lamb)
Capsicum
Kentang
Lobak merah
Terung panjang
- sayuran dipotong kiub anggaran 1 inci
Bawang besar dibelah 4
Bawang putih diracik kasar
Sos tiram
Sos lada hitam
Sos/serbuk bbq
Garam
Madu

1. Perap selama beberapa jam. Lagi lama lagi sedap.
2. Panggang/grill dalam oven. Saya menggunakan periuk ajaib sahaja selama 15minit.
macam-macam warna
perap dulu sekurang-kurangnya 2 jam

Bahan sos:
1 bawang besar -potong dadu
4 sudu besar tepung gandum/tepung jagung
2 sudu besar sos tiram
4 sudu besar sos lada hitam
2 sudu besar lada hitam - ditumbuk kasar
3 cawan atau lebih air
2 sudu besar mentega

Cara membuatnya:
1. Panaskan mentega. Tumis bawang besar hingga wangi.
2. Masukkan lada hitam, tepung jagung. Tak perlu bancuh dengan air. Kacau supaya tak bergentel.
3. Masukkan air. Kacau sebati.
4. masukkan sos lada hitam, sos tiram. Kacau sebati.
5. Tambah garam secukup rasa.
Dah masak semua, saya kisar guna blender.


Boleh dihidangkan bersama spageti dan gravy (sos lada hitam).  Sedap macam makan kat kedai western!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, July 6, 2015

  Roti daging a.k.a roti John

Roti John ini sangat sinonim dengan pasar Ramadhan. Saya jarang malah tak pernah singgah pasar Ramadhan semata-mata nak beli Roti John, kerana hasilnya tak sepadan. Lebih baik kita buat sendiri di rumah, puas makan.

Oleh kerana anak-anak memang sukakan roti ini, saya mencari resepi untuk dicuba sendiri di rumah. Alhamdulillah memang berbaloi, puas hati makan roti John buatan sendiri ni.

Secara asasnya roti ini hanya lah roti tempel dengan inti daging dan ditambah sayuran dan sos. Saya menggunakan kepingan roti sandwich Gardenia sahaja.
Jom kita cuba!


Bahan inti:
1 bawang besar dipotong dadu
1 bawang putih diracik halus
2 ketul isi sardin dihancurkan
100g daging kisar
1 sudu besar rempah kari daging
1 sudu besar sos tiram
Daun bawang dihiris
Garam
Serbuk lada hitam
5biji telur
Hirisan lobak merah dan kubis
Sos cili/mayonis

Cara.membuat inti:
1. Tumis bawang biar wangi.
2. Masukkan rempah kari dan sos tiram. Kacau sebati.
3. Masukkan daging kisar, isi sardin. Biar daging masak.
4. Masukkan serbuk lada hitam, garam.
5. Angkat dan ketepikan
6. Pecahkan telur ke dalam inti, gaul rata dan masukkan daun bawang.

Cara membuat roti John:
1. Panaskan kuali non stick.
2. Ambil 2 sudu inti daging, ratakan.
3. Ambil sekeping roti dan tekap di atas inti tadi. Tekan sedikit supaya roti melekat pada inti.
4. Biar inti masak. Terbalikkan roti dan angkat.
5. Taburkan hirisan sayuran.
6. Tambah sos dan mayonis.
7. Lipat roti supaya senang dimakan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com