Tuesday, January 12, 2016

  Lemon Blueberry Cake

Resepi asal Lemon Blueberry Layer Cake dari Sally' Baking Addiction. Tapi saya jadikan ia satu lapisan sahaja, jadi kenalah buang perkataan 'layer' tu hihi...
Saya sudah kehabisan creamcheese. Tapi dek kerana teringin sangat nak rasa camana lemon xampur blueberry ni maka saya teruskan juga niat buat kek ni.  Jadi tak dapat hias kek ini dengan creamcheese, kira togel aje la kan?
Ok. Untuk penerangan lengkap boleh singgah ke blog sally. Proses membuat kek macam biasa, putar mentega gula, kemudia telur dan esen vanila. Kemudian masuk bahan kering, diikuti bahan basah dan blueberry. Jika nak buat layer, tuangkan adunan ke 3 loyang bulat berasingan. Nanti kita boleh lapiskan dengan creamcheese dan balut keseluruhan kek dengan creamcheese juga.

Saya salinkan bahan-bahan nya di sini untuk rujukan. Otai-otai kek dah tau langkah demi langkah nak buat kek bukan?

Bahan-bahan:
230g mentega
250g gula kastor
1/2c gula perang
4 telur saiz A
1st esen vanila
3c telung kek -saya guna tepung naik sendiri
1c buttermilk (susu segar+jus lemon)
1 1/2 c blueberry
Kali ni nak tulis bahan-bahan aje, cara membuatnya tak payah tulis. Dah pandai buat kek semua kan?
hehee...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, January 1, 2016

  Flan caramel pudding

Mencuba puding karamel yang dibeli di kedai makanan dari Timur Tengah. Nampak macam sedap...cara menyediakannya pun mudah sahaja. Cuma tambahkan susu dan masak biar didih. Kemudian sejukkan dalam bekas yang sesuai.
Tapi anak-anak saya lebih suka puding ini dimakan bersama serbuk coklat dan chip coklat.  Yummm..sedap juga!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, December 31, 2015

  Dragon fruit Smoothies

Anak-anak kurang gemar makan buah naga ni. Susah hati juga nak biarkan buah ni lama-lama. Bukan saya beli pun tapi dihadiahkan oleh kawan.

Apa kata kita cuba buat smoothies? Kisar bersama kiub ais dan susu pekat manis.

Wahh...tak sangka sangat sedap rasa smoothies buah naga ni. Lain kali dah tau apa nak buat dengan buah ni. Hehee...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




  Kepingan kacang bercoklat

Antara snek sihat yang mudah disediakan. Resepi ada berbagai variasi; ada letak oat, ada kekacang, ada coklat dan pelbagai lagi.
Resepi ini saya olah sendiri menggunakan bahan sedia ada di dapur. Saja mencuba nak tengok macamana hasilnya.

Kekacang ini saya rendam air untuk tanggalkan kulitnya. Ada kacang badam, peanut, hazel, pistachio dan gajus. Kemudian saya panggang dalam oven selama 15 minit supaya kekacang menjadi rangup. Kemudian kekacang ditumbuk kasar.
Sukatan? Anggaran 2 cawan kekacang, 1 1/2 cawan oat segera, 1cawan mentega dicairkan. Sebatikan semua bahan tadi dalam mangkuk besae. Kemudian saya panaskan 200g dark compound chocolate menggunakan double-boiler.  Seterusnya sebatikan coklat ke dalam adunan tadi.
Seterusnya tuangkan ke dalam loyang atau bekas yang sesuai sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan semalam supaya kepingan ini mengeras dan senang dipotong.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com