Milk booster yang berkesan dan lebih jimat

Sambungan dari entri lepas berkenaan milk booster.

Ramai ibu yang mengambil makanan dan minuman berasas soya seperti tempe, tauhu, air soya dan sebagainya.  Umi sendiri memang amalkan minum air soya sebagai milk booster sebelum umi kenal satu produk istimewa Shaklee iaitu Energizing Soy Protein (ESP).  Apa itu ESP? ESP ialah singkatan bagi Energizing Soy Protin. Ia adalah protin soya yang sangat berkualiti. Ia didatangkan dalam bentuk serbuk. Boleh diminum begitu sahaja atau pengambilan bersama minuman lain seperti freshmilk atau jus dengan suhu air tidak terlalu panas agar tidak merosakkan enzim protin itu sendiri.

Ramai juga ibu yang mengambil inisiatif dengan memasak kacang soya untuk dibuat air.  Namun begitu air soya yang terhasil sudah tidak mengandungi khasiat protein lagi   Ini kerana protien tidak boleh dipanaskan pada suhu melebihi suhu badan manusia kerana suhu yang tinggi boleh merosakkan banyak asid amino yang ada dalam kacang soya itu sendiri. Shaklee menggunakan standard piawai yang tinggi dalam pemprosesan kacang soya untuk menjadi ESP demi menjaga kepentingan semua zat dan asid amino yang terkandung dalam kacang soya tadi.

 kredit to mommaMia
Benarkah ESP memperbanyakkan susu? 
ESP hanya membantu mempercepatkan penghasilan susuibu DENGAN SYARAT si ibu kerap kosongkan payudara melalui sesi perahan atau penyusuan langsung ( direct feeding). Selain itu, antara yang membantu dalam meningkatkan penghasilan susuibu ialah dengan menjaga pemakanan agar seimbang, kurang makan junk food, pengambilan air yang selari dengan keperluan badan, emosi yang stabil dan fikiran yang tenang.
Selain memperbanyakkan susu, ESP adalah breakfast yang bagus dan energy booster di sepanjang hari jadi sangat baik dibuat breakfast.
  
Sebagaimana maklum, protien sangat penting untuk perkembangan tubuh badan kita. Protien diperlukan oleh sel untuk membentuk sel baru. Sel yang sihat membantu menjana organ yang sihat seterusnya membantu kelancaran sistem tubuh badan.

Kita boleh amalkan makan ikan, telur dan daging untuk dapatkan protien namun kita tak dapat lari daripada kolestrol terutama masakan yang melibatkan minyak masak biasa. Kecuali kita memasak menggunakan minyak zaitun atau biji bunga matahari dan kos minyak ini setanding dengan khasiatnya. 



Jika dibandingkan dari segi kos $ ternyata produk Shaklee lebih menjimatkan.  Sekiranya kita mengambil minuman soya sebagai milk booster, katakanlah air kotak soya jenama Yeos berharga RM3 sekotak.  Sehari sekotak, sebulan dah 30 kotak bersamaan RM90 (jangan lupa kesan pengambilan gula, susutnilai protein dalam air soya tu). Tetapi ESP dengan harga RM150 sahaja boleh digunakan sehingga 2 bulan, bukankah lebih jimat tu?  Bukan itu sahaja, banyak lagi khasiat ESP ini yang berguna untuk kesihatan tubuh kita.  Memang berbaloi!
(untuk harga istimewa, sila SMS umi di 013-3623889 ye!)





Comments