Saturday, July 16, 2011

  Kalau teringin nak makan keropok lekor

Siapa kata tak ada keropok lekor kat oversea? Umi dah jumpa banyak keropok lekor ni di oversea, contohnya rumah TTM di Melbourne.  Wahh sungguh kagum dan bangga tengok keropok lekor made ini Australia ni.  Jadi kalau kat luar negara boleh buat keropok lekor, apalagi kalau dalam negara kan?

Jom kita cuba!
Resepi ini umi sudah lama peram dalam buku masakan ni, jumpa di MyR hasil kreatif minami133.  Nak tengok resepi asal boleh klik sini. 

keropok lekor perantau
asal : minami133 of MyR
oleh : umi of dapuraulad

Bahan-bahan:
  • 2 ekor ikan kembung/selayang(panjang 30 cm)- umi guna ikan kerisi (kes salah beli ikan)
  • 100 gm tepung "warabi mochi ko" = tepung sagu
  • 30 gm tepung "katakuri ko" = tepung kanji (kalau xnak ltk pon xper)
  • 1 1/2 sudu kecil garam
  • sedikit ajinomoto- umi tak letak pun
  • ***utk sos:***
  • 3 sudu besar cili blend
  • sedikit gula melaka
  • 1 sudu kecil asam jawa(bancuh dgn air)
  • 2 sudu besar gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar cuka
  • 1 sudu besar tepung jagung utk memekatkan sos
  • 2/3 cawan air 
Cara membuatnya:
1.  Bersihkan ikan. Ambil isi ikan dan kisar biar lumat
2.  Gaul rata isi ikan dan tepung serta garam dan serbuk perasa (jika ada digunakan).
3.  Ambil sedikit doh ikan ini dan gentel di atas papan canai sehingga jadi bentuk keropok lekor
4.  Panaskan air dalam periuk.  Masukkan keropok ikan tadi ke dalam air panas.
5.  Angkat keropok setelah ia timbul iaitu bila sudah masak.
6.  Boleh digoreng atau dimakan begitu sahaja bersama sos pedas.


Cara membuat sos:
1.  Masukkan semua bahan kecuali tepung jagung dalam periuk dan kacau di atas api perlahan.
2.  Kacau sehingga mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk pekatkan sos.

sekejap aje dah licin...

Sekarang dah tak payah susah payah pergi Terengganu kalau teringin nak makan keropok lekor, kat Shah Alam pun ada hehe...!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




2 comments

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com