Berpantang selepas bersalin dengan lebih sihat

Menjadi kebiasaan setiap ibu yang baru melahirkan anak akan menjalani tempoh berpantang selama 44 hari atau mungkin sehingga 60 hari.Walaupun tempoh pantang selaam 44 atau 60 hari merupakan  suatu masa yang amat menguji kesabaran, namun sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikut tradisi ini.  Wanita yang rajin berpantang dikatakan  akan mendapatkan kembali potongan badan yang asal, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala.

Sesungguhnya, amalan-amalan pantang adalah satu proses menyeluruh, bertujuan untuk memeliharakan kesihatan dan kewanitaan perempuan Melayu. Mengikut Datin Sharifah Anisah Barakbah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR) dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu, kepercayaan berpantang berpaksikan kepada penyembuhan rahim yang dikatakan merupakan "penyawa" wanita yang menentukan kesihatan diri keseluruhan. Rahim yang sihat menghasilkan ibu yang kelihatan berseri dan menarik pada pandangan.

Selain dari faedah kesihatan dan fizikal tubuh,  beberapa amalan ketika berpantang juga ada kebaikannya. Antaranya, perlanjutan tempoh penyusuan ibu, larangan atas pergerakan ibu yang berlebihan dan urut-mengurut.

Kata orang, kecantikan bermula dari dalaman. Tentu anda setuju dengan pernyataan tersebut.  Ibu-ibu yang sedang berpantang juga perlu jaga pemakanan. Kadang kala peraturan atau pantang yang terlalu ketat juga boleh memudaratkan kesihatan. Contohnya ibu berpantang tak digalakkan minum banyak air. Amalan ini tidak begitu sihat diamalkan kerana ibu menyusu sepatutnya minum banyak air bagi melancarkan perjalanan darah seterusnya menghasilkan susu untuk anak.  Bagaimana nak pastikan ibu berpantang mendapat keperluan nutrien secukupnya? Secara mudahnya saya cadangkan ibu-ibu supaya mengambil set berpantang Shaklee yang mengandungi Vita C, B Complex, Alfalfa dan Zinc.

Jom kita baca apa kata pengguna yang amalkan set berpantang  ini:

Anda, bagaimana?

Comments