Satu hari tanpa Internet!

Setiap zaman ada cabaran tersendiri. Kalau zaman 50an dulu mungkin agak asing melihat orang naik kereta. Kenderaan awam pun tak ada, apatah lagi kereta persendirian. Tapi hari ini kita lihat setiap rumah ada sekurang-kurangnya satu kereta.

Kalau dulu-dulu Internet memang asing. Di universiti hanya ada satu makmal khas yang menyediakan perkhimatan Internet, capaian agak terbatas dan sudah pasti sangat perlahan

Hari ini Internet di mana-mana. Di pejabat, di rumah, di cafe malah hingga ke dalam tandas semuanya ada capaian Internet.  Kalau dulu-dulu Internet memerlukan kabel khas, fiber optik dan sebagainya. Hari ini semuanya wireless.  Capaian sangat pantas, sekelip mata kita sudah dapat menyaksiakn perlawanan secara langsung di luar negara.  Hebatnya Internet ini hinggakan tiada siapa yang mahu ketinggalan untuk berada di atas track ini.

Cuba anda pejamkan mata sebentar dan bayangkan dunia hari ini tanpa capaian Internet. Nak booking tiket kapal terbang kena telefon agen, nak hantar tugasan kena pos guna kurier, nak cari maklumat kena buka buku belek satu-satu, nak pos entry ini pun sudah tentu mustahil kan?  Mungkin kerana sudah terbiasa dengan capaian maklumat di hujung jari, jadi agak menggelabah juga jika tiba-tiba perkhidmatan Internet ditamatkan. 

Jadi, hargailah kemudahan yang ada untuk tujuan yang baik. Jangan kita salah guna nikmat kurniaan Allah ini kerana kelak kita akan dipersoalkan atas segala kemudahan, masa dan nikmat yang diberiNya.

“Entri ini ditulis untuk cabaran #6 iPad MySuperKid yang direviu oleh [nama & hyperlink blog juri] dan ditaja oleh Hafiy Dot Com

Comments

Anonymous said…
I do not know if it's just me or if everyone else experiencing issues with your site. It appears like some of the text on your posts are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too? This might be a issue with my web browser because I've had this happen previously.

Appreciate it

Also visit my site Catering in San Juan Capistrano