Thursday, November 3, 2011

  Dah makan vitamin, tapi tak dapat hasil sepatutnya?

Mungkin ada sesetengah orang yang hairan, kenapa bila dia amalkan makan vitamin Shaklee tapi masih tak dapat hasil seperti testimoni-testimoni yang dibaca di blog-blog. Dalam kepalanya terus beranggapan "Ish... tipu betul lah.." Ha... jangan terus buat kesimpulan macam tu.. Jika anda menghadapi sebarang masalah atau kemusykilan, jangan ragu-ragu untuk terus bertanya pada pengedar Shaklee anda. Kerana memang itu janji kami, FREE CONSULTATION. Itulah antara kelebihan membeli daripada Geng Euphoria Shaklee! Walaubagaimanapun, di sini umi nak kongsikan sedikit sebanyak panduan bagi anda kenalpasti punca-punca yang menyebabkan anda tidak mendapat hasil seperti mana sepatutnya.

Umi pernah buat entry berkaitan tajuk ni dulu, boleh baca sini juga.
kredit kepada N (anakkuwira.com)



KES SATU;

Selepas mengambil vitamin, mata mudah mengantuk dan badan letih.


Golongan ini adalah golongan yang KURANG MINUM AIR ATAS ALASAN MALAS KE TANDAS. Jika ini berlaku pada anda, better jangan amik supplement kerana pengambilan supplement memerlukan banyak air demi penyerapan yang baik oleh badan manusia. Jika pengambilan biasa bagi kita ialah 2 liter air..keadaan ini hanya sesuai jika kita tidak mengambil apa-apa supplement. Namun bagi pengamal supplement, pengambilan air perlu banyak demi menyahtoksik dari badan serta melancarkan penyerapan nutrien oleh badan. Pengambilan air juga membantu meningkatkan keperluan oksigen oleh tubuh. Badan akan mudah letih kerana kepekatan darah dan jantung memerlukan banyak tenaga untuk mengepam.

Kesimpulannya: kes ini ialah kerana kekurangan air yang kritikal.



KES KEDUA (khusus untuk yang ambil set penyusuan):


Pengambilan supplement membuatkan susu saya PEKAT tetapi kurang dari segi kuantiti.


Ini adalah kesan normal bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan supplement. Pengambilan supplement memerlukan pengambilan air yang sekata dan banyak. Seperti yang kita sedia maklum setiap badan adalah tidak sama.

Macam ibu sendiri....ibu suka makan vitamin sekaligus pada waktu malam after dinner. Tetapi sebelum tido ibu pastikan ibu minum 2 liter. Alhamdulillah nampak gaya Addin dan Nasa pun dah ikut jejak ibu sebelum tido minum air kosong sebanyak boleh....hehehehe.


Ada orang yang makan sekaligus pada waktu pagi bersamaan dengan 5 biji contohnya. Si ibu ini akan mendapati susunya pada perahan jam 10am dan 1pm adalah pekat dan sedikit in term of kuantiti. Namun kuantiti susu perahannya akan back to normal selepas jam 5 pm dan perahan berikutnya.

Mengapa ianya terjadi?

Ini kerana kepekatan darah adalah di kemuncak antara waktu jam 10 pagi sehingga jam 2pm. Mungkin waktu ini si ibu kurang minum air....namun selepas jam 2 pm si ibu mula minum semula pada kadar yang lebih seimbang.

Bagaimana nak mengatasi masalah ini?

Jika kalian adalah ibu yang mempunyai masalah dalam kes KEDUA ini apa yang boleh ibu sarankan ialah:

Selepas makan pagi, amik mana-mana 2 jenis vitamin dalam set B. Manakala bakinya diambil selepas makan tengahari....ini akan membantu keseimbangan air di dalam badan dan dapat mengurangkan kepekatan darah yang tertumpu pada sesetengah masa.



Memang jika ada yang bertanya, pada waktu bilakah terbaik untuk mengambil vitamin, ibu akan menjawab ibu mengambil waktu malam kerana sel badan akan rejuvenate sewaktu kita sedang tidur namun ibu sentiasa memastikan pengambilan air adalah sekurang2nya 2 liter sebelum ibu tidur. Sehingga kini sudah menjadi amalan bagi ibu walau tidak menyusu lagi. alhamdulillah.



KES KETIGA

Tiada perubahan langsung walaupun dah ambil supplement.


Setiap apa yang terjadi mesti ada sebab dan musabab namun berapa ramai antara kita yang melakukan MUHASABAH atas segala yang terjadi dalam kehidupan sehariannya?

Ada satu kes yang ibu study...si ibu ini tidak mendapat apa2 manfaat langsung dari pengambilan vitamin. Setelah ditanya dan diselidiki...si ibu ini adalah golongan peminum kopi yang tegar. Sehari mesti minum 3 cawan kopi kerana padanya kopi membantu diirinya menjadi cergas dan kurang mengantuk. TANPA disedarinya pengambilan kopi itulah yang memusnahkan vitamin yang sedia ada dalam badannya. Maka pengambilan supplement tidak akan memberi impak apa2 ke atas dirinya kerana vitamin banyak musnah disebabkan pengambilan kafein tadi.

Tidak kurang juga si ibu yang tidak mendapat manfaat kebaikan vitamin kerana tiada sikap istiqamah dan sabar. Sedangkan inilah yang dituntut dalam agama untuk berjaya dunia dan akhirat.

Oleh itu jangan cepat melatah jika kita berdepan dengan masalah. Cuba selidiki dulu punca dan sebab berlaku masalah tersebut.  Di samping itu periksa juga samada kita telah mematuhi aturan makan, disiplin dalam pengambilan supplement dan sebagainya.  Yang penting; jangan biarkan masalah sebegini menghantui kita.  Dapatkan nasihat dari mereka yang arif.  Ingat ye, vitamin bukan ubat. Vitamin merupakan makanan tambahan yang diperlukan oleh orang yang sihat untuk kekal sihat dan cergas.

Ingin mencuba vitamin semulajadi? Hubungi umi melalui emel di norasiah99@gmail.com atau SMS ke 013-3623889 untuk konsultasi percuma.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




0 comment

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com