Thursday, December 2, 2010

  Anak-anak dan Solat

Firman ALLAH SWT :


Maksudnya : “Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” ( Surah al Ankabut ayat 45 )



Nasihat orang-orang lama; melentur buluh biar dari rebungnya.  Begitu juga dengan solat.  Anak-anak wajar didedahkan dengan ibadat solat sejak mereka di peringkat bayi lagi.

Biarpun hanya ikut-ikutan, lama-lama akan jadi kebiasaan dan rutin.  Seterusnya baru menjadi amalan dan rasa berdosa jika ditinggalkan.  Tak perlu menunggu usia 7 tahun baru nak perkenalkan mereka dengan solat.

Antara gelagat yang umi suka perhatikan apabila Ammar dan Faisal solat ialah mereka berdua ni suka bersaing; nak minta Allah sayang dia lebih.  Satu hari tu Ammar macam biasa solat Zohor 4 rakaat, tapi Faisal tambah jadi 5 rakaat dengan alasan supaya Allah lebih sayangkan dia!

Ammar ni satu masalah dia susah nak ingat bilangan rakaat, jadi setiap kali nak solat dia akan tanya adiknya Faisal, "Ical, Asar berapa rakaat?"  Hampir setiap kali macam tu, kadang naik fed-up juga Faisal nak jawab "Apalah Ammar ni itu pun tak tahu ke?".

Satu malam waktu maghrib Ammar dah terlalu penat dan mengantuk.  Langsung dia solat Isya' selepas selesai solat maghrib tanpa menunggu masuk waktu Isya'.  Tak sempat umi nak tegur Ammar dah terlena. Alahai anak..macam-macam kes ada..  tak pe lah asalkan niat nak solat tu ada, sempurna atau tidak itu persoalan lain.  Apa pandangan ibu-ibu semua?



Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




0 comment

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com