Thursday, July 24, 2014

  Sorbet kuini

Pernah jumpa sorbet kuini? Tak ada jual di pasaran, species 'rare' ni haha....

Kebetulan buah kuini yang sangat banyak dan menjadi-jadi di kampung, setiap malam berdentum dentam luruh atas atap rumah nenek di kampung. Keesokan paginya kami kutip buah yang luruh tu.

Setakata makan sebiji dua tu boleh tahan lagi. Bila dah banyak macam ni pening juga kepala dengan bau semerbak yang menyucuk hidung. Buah kuini ni agak kuat juga baunya. Kadang Atuk buang begitu sahaja buah-buah yang tak habis dimakan ni. Nak bagi pada jiran-jiran pun, takde siapa yang mahu. Maklumlah di kampung ni hampir semua rumah ada pokok buah-buahan sendiri. Tak termakan! SubhanaAllah....rezeki Allah bagi melimpah ruah.

Cubaan pertama menghasilkan sorbet kuini memang mendapat sambutan luar biasa! Sangat sedap dan enak rasanya. Buah kuini ni saya blend kasar bersama sedikit gula pasir dan air. Kemudian bekukan di dalam bekas ais krim batang.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




0 comment

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com