Pilih samada ubat atau vitamin?

Ada yang bertanya; masa bila kita perlu makan ubat dan masa bila pula kita perlu makan vitamin? Jawapan saya mudah aje: kita makan ubat bila sakit, kita makan vitamin waktu sihat untuk kekalkan kesihatan.

Tapi kesihatan kita juga ada turun naiknya, dalam kita duk jaga makan vitamin segala, terkena juga penyakit, selsema, demam dan macam-macam lagi. Maklumlah, sedangkan doktor pun boleh jatuh sakit; ini kan pula kita yang tak berapa menjaga kesihatan ni kan?

Walaubagaimanapun, kita ada pilihan samada nak ambil ubat atau vitamin untuk merawat atau mengurangkan risiko penyakit kita. Namun perlu kita ingat bahawa tindakan ubat dan vitamin ni berbeza, vitamin ambil masa dan tidak mempunyai kesan sampingan tetapi ubat bertindak pantas dan berkemungkinan ada kesan sampingan. Contohnya begini: anda sedang bersiap nak pergi temuduga kerja. Tiba-tiba anda sakit kepala migrain. Pilihan yang ada :

1. Makan ponstan, tidur sekejap, bangun  dah lega dan boleh terus pergi temuduga
2. Makan B complex dan Performance Drink, rehat di rumah dan tak pergi temuduga.

Tentulah anda buat pilihan 1 kan? Cuma kalau nak jaga kesihatan berpanjangan, eloklah kita amalkan vitamin kerana vitamin sangat sinonim dengan tubuh kita, tanpa dadah dan tanpa kesan sampingan!

Boleh ke ambil vitamin sebagai alternatif kepada ubat?
kredit

Lumrah bila kita hadapi masalah kesihatan, kita akan diberi ubat. Samada masalah itu berpunca dari perkara fizikal seperti kuman, mahupun psikologi, cara untuk menanganinya di hospital dan klinik biasanya adalah ubat yang berunsurkan dadah.




Walau bagaimana pun, ubat bukan satu2nya jalan untuk masalah kesihatan. Ada alternatif yang lebih baik, iaitu vitamin. Ini telah diamalkan oleh Dr Atkins (biasa kan dengar Diet Atkins) yang menggunakan vitamin untuk merawat pesakit insomnia, diabetes dan darah tinggi.

Jadi jom kita lihat apakah alternatif yang lebih sesuai untuk tubuh badan kita sebelum 'menyuntik' tubuh kita dengan ubat2 drug ni...

ANTIBIOTIK & ANTIHISTAMINE digantikan dengan GARLIC, VITA C, NUTRIFERON, CAROTOMAX, VITA E WITH SELENIUM

ANTIDEPRESSANT digantikan dengan B COMPLEX, OSTEMATRIX

UBAT DARAH TINGGI digantikan dengan OMEGA GUARD, OSTEMATRIX, VITA-C

UBAT TAHAN MUNTAH digantikan dengan B COMPLEX

UBAT RENDAH KOLESTEROL digantikan dengan B COMPLEX, VITA C, VITA E, OSTEMATRIX

UBAT SEMBELIT digantikan dengan HERB-LAX, OSTEMATRIX, B COMPLEX, VITA C

SEDATIF digantikan dengan B COMPLEX, OSTEMATRIX, ZINC COMPLEX

AWAS! ANDA TIDAK BOLEH BERHENTI MAKAN UBAT DOKTOR SEKIRANYA ANDA SEDANG MENGAMBILNYA. SILA DAPATKAN NASIHAT DOKTOR DAHULU.

Kenapa mengambil vitamin sebagai alternatif lebih baik dari makan ubat?

Kerana vitamin adalah komponen yang membina tubuh kita, sebaliknya ubat adalah dadah, yakni benda asing yang mengurangkan simptom kesakitan. Vitamin yang asli tidak memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Pilihan di tangan anda :)




Comments

adda syuhada said…
dua2 xnk bleh x? takut betul nk telan ubt ngn vitamin ni..huuhuh
Nor said…
adda syuhada: hihi...boleh je tak nak dua2, kalau sakit pun kita sendiri tanggung kan?
vitamin utk org sihat, ubat utk org sakit. kalau nak kurangkan risiko dpt penyakit, kena rajin2 makan vitamin. makanan kita tak cukup vitamin, kena tambah supplement.