Pengalaman adalah guru terbaik

Sejak menyusukan anak pertama sehinggalah anak kelapan sekarang umi sentiasa mencari-cari ilmu tentang penyusuan serta makanan tambahan yang dapat membantu membanyakkan susu.  Macam-macam petua yang diberi umi amalkan.  Samada petua untuk banyakkan susu, petua supaya susu tak merudum dan sebagainya.  Ada yang cadangkan makan halba, minum sup lobak putih, daun betik, longan, tempe, soya dan segala mak-nenek resepi yang pernah umi amalkan. 

Dalam banyak-banyak amalan atau petua ini, yang paling umi suka adalah vitamin Shaklee iaitu set penyusuan.  Kenapa?  Sebab ia mudah, tanpa kesan sampingan yang memudaratkan, halal dan berkesan.  Bukan sahaja membanyakkan susu malah susu jadi lebih pekat dan baby cepat kenyang.  Bukan tak pernah dapat hasil sebegini waktu makan produk lain, tapi bila ada kesan sampingan yang umi tak tahan tu.  Contohnya kalau makan pil halba, badan juga turut berbau halba.  Nak makan nasi dagang tiap-tiap hari pun tak lalu juga.

Ada juga yang mencadangkan umi ambil pil herba tapi umi tak berapa setuju kerana kebanyak pil herba mengandungi kacip fatimah.  Sebagaimana maklum, kacip fatimah ini berfungsi sebagai detox yang menyahtoksid dari badan.  Toksid mungkin dirembeskan melalui peluh, perkumuhan dan tak mustahil juga melalui susu ibu.  Jadi sudah tentu kita tak mahu baby minum susu badan yang mengandungi bahan buangan tersebut, kan?

Memang mudah mengamalkan vitamin set penyusuan ini.  Hanya telan 5 biji sehari iaitu 1 biji vitamin C, B-complex, Vitalea dan 2 biji alfalfa.  Tak perlu bancuh, merenih, masak dan sebagainya, cuma telan sahaja.  Mudahkan?

Tapi pantang larang pun mesti dipatuhi, tak kira apa jenis vitamin yang kita makan, mesti minum banyak air supaya penyerapan vitamin dapat berlaku dengan optimum.  Bila kita makan vitamin, kepekatan darah akan meningkat.  Oleh itu kita perlu minum banyak air.  Kalau tidak, nanti mulalah rasa macam nak pening dan badan rasa panas semacam.  Di samping itu, elakkan minum air berkafein dan bergas kerana zat vitamin boleh termusnah.  Jadi, jangan salahkan vitamin kalau kita sendiri tak tahu cara makan yang betul!

Memanglah umi bukan pakar laktasi, apalagi pakar pemakanan nak bercakap tentang pemakanan yang sesuai untuk menambah susu.  Tapi pengalaman kan guru terbaik, malah pakar-pakar tu semua pun belajar dari pengalaman orang lain.  Betul tak?

Umi menyediakan pek kecil kepada mereka yang mempunyai kekangan untuk membeli vitamin.


Namun anda perlulah menghantar email kepada umi di norasiah99gmail.com dan boleh juga sms kepada umi di 013-3623889.

DISCLAIMER: Walaubagaimanapun semua tawaran dan pek kecil ini hanya boleh di dapati secara esklusif dari saya dan jaringan saya iaitu Euphoria GBS. Ia TIDAK di tawarkan/ di jual / di sediakan oleh mana-mana cawangan Shaklee di Malaysia. Sebarang penolakan dari Shaklee (M) tidak menjadi tanggungjawab kami.


Harap Maklum.

Comments