Thursday, June 2, 2011

  Jaulah Ke Kuantan

Kembara sempena cuti sekolah kali ini kami ke Kuantan.  Program Jaulah Keluarga anjuran IKRAM Subang Jaya ini merupakan program tahunan yang dinanti-nantikan setiap kali cuti panjang persekolahan.  Perjalanan dari Shah Alam ke Kuantan memakan masa hampir 3 1/2 jam ini memang agak memenatkan, apalagi dengan soalan 'bila nak mandi laut ni', 'jauh lagi ke nak sampai hotel' dan macam-macam aksi lagi.

Namun begitu kami berhenti di 2 tempat sebelum ke Kuantan iaitu Deerland Park di Lanchang dan Pusat Konservasi Gajah di Kuala Gandah.

sedapnya makan ubi keledek ni...


Rusa ini dari Indonesia.  Rupanya di Deerland ini bukan sahaja ada rusa, tapi ada berbagai jenis haiwan lagi seperti kancil, arnab, cerpelai, beruang (sunbear), pelbagai jenis burung, kucing, ular dan macam-macam lagi.  Umi tak sempat nak ambil gambar beruang sebab Imran dah merengek nak tidur.
Errr...umi ngeri sangat nak pandang gambar ni, apalagi nak masuk dekat.  Berani sungguh anak-anak ni, tak macam umi hehe..
Ishh.. apalagi yang anak-anak ni nak buat dengan ular tu, cukup la tu..!

penuh badge/stiker kat tudung
Syifa' pun geli nak masuk dekat.  Jom Syifa', kita tengok arnab pulak.  Kata abi, arnab pun pandai makan berjemaah ramai-ramai dalam bekas makanan tu.  Sayangnya umi lupa nak snap gambar 'arnab berjemaah' tu.
Di Kuala Gandah pula.  Cuaca waktu ini panas terik, nak tengok gajah pun tak larat rasanya.  Lebih baik umi temankan Imran tidur (boleh umi rehat kejap).
Hakim, Azzam dan Ammar dah pernah ke sini 2 tahun lepas.  Jadi mereka tak kesah sangat nak tengok gajah mandi atau menunggang gajah kali ini.  Lagipun cuaca sekarang memang panas, tekak cepat haus.  Jadi kami tak lama kat sini, tak sabar-sabar nak makan tengahari pula.

Lepas lunch dan solat jamak Zohor& Asar, kami teruskan perjalanan ke destinasi. Syukurlah sepanjang perjalanan ini Imran baik aje, langsung tak meragam.

 mandi pun nak snap gambar ke?(kata Imran)
Apalagi...Imran pun tak ketinggalan berendam laut sambil 'menghanguskan kulit'.

macam biasa je..kakak lagi suka ABC (sambil nyanyi A..B..C..)
Makan-makan di Beserah, Kuantan.  Kak Chik nak cuba Ais Jagung.

Abang pula nak minum air kelapa segar tanpa ais slurrppp...

Tapi yang ini yang terbaik... sotong celup tepung. Yum yum sedap sangat, daging sotong rasa kenyal dan segar, cicah pula dengan sos pedas+manis ni....sedap!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




1 comment

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com