Monday, November 15, 2010

  Buat stok frozen doughnut

Hujung minggu baru ini umi ajak anak-anak buat stok frozen donat.  Maklumlah tak lama lagi cuti sekolah, jadi banyak masa makan-makan di rumah.  Biasalah waktu cuti begini anak-anak banyak masa di rumah, kejap je dah lapar balik.  Stok makanan sejuk-beku memang laris!  Umi lebih suka sediakan sendiri frozen food begini terutama donat, karipap, pau goreng, pau dan samosa yang menjadi kegemaran.  Sekurang-kurangnya umi tak perlu risau nak sediakan juadah minum petang, kakak Syaima' boleh tolong gorengkan frozen food ni.

Umi siapkan bahan-bahan, beri tugas mengguli ni pada mesin penguli.  Kemudian kerah anak-anak untuk menerap donat ini guna acuan.  Memang ada banyak acuan, maklumlah ramai yang nak turut serta!


 Selain guna acuan plastik berlubang yang biasa tu, umi juga buat donat bulat tanpa lubang.  Yang ini boleh dimasukkan inti seperti jem dan seumpamanya (macam donat berinti yang biasa dijual di Dunkin Doughnut tu!)

Tengok la Syakirah ni dia dah makan tiga donat, termasuk yang berkrim coklat! (tapi tak pandai nak tunjuk 3, jarinya tetap jadi empat!)

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




0 comment

 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com