Tuesday, January 12, 2016

  Lemon Blueberry Cake

Resepi asal Lemon Blueberry Layer Cake dari Sally' Baking Addiction. Tapi saya jadikan ia satu lapisan sahaja, jadi kenalah buang perkataan 'layer' tu hihi...
Saya sudah kehabisan creamcheese. Tapi dek kerana teringin sangat nak rasa camana lemon xampur blueberry ni maka saya teruskan juga niat buat kek ni.  Jadi tak dapat hias kek ini dengan creamcheese, kira togel aje la kan?
Ok. Untuk penerangan lengkap boleh singgah ke blog sally. Proses membuat kek macam biasa, putar mentega gula, kemudia telur dan esen vanila. Kemudian masuk bahan kering, diikuti bahan basah dan blueberry. Jika nak buat layer, tuangkan adunan ke 3 loyang bulat berasingan. Nanti kita boleh lapiskan dengan creamcheese dan balut keseluruhan kek dengan creamcheese juga.

Saya salinkan bahan-bahan nya di sini untuk rujukan. Otai-otai kek dah tau langkah demi langkah nak buat kek bukan?

Bahan-bahan:
230g mentega
250g gula kastor
1/2c gula perang
4 telur saiz A
1st esen vanila
3c telung kek -saya guna tepung naik sendiri
1c buttermilk (susu segar+jus lemon)
1 1/2 c blueberry
Kali ni nak tulis bahan-bahan aje, cara membuatnya tak payah tulis. Dah pandai buat kek semua kan?
hehee...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, January 1, 2016

  Flan caramel pudding

Mencuba puding karamel yang dibeli di kedai makanan dari Timur Tengah. Nampak macam sedap...cara menyediakannya pun mudah sahaja. Cuma tambahkan susu dan masak biar didih. Kemudian sejukkan dalam bekas yang sesuai.
Tapi anak-anak saya lebih suka puding ini dimakan bersama serbuk coklat dan chip coklat.  Yummm..sedap juga!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com