Thursday, December 31, 2015

  Dragon fruit Smoothies

Anak-anak kurang gemar makan buah naga ni. Susah hati juga nak biarkan buah ni lama-lama. Bukan saya beli pun tapi dihadiahkan oleh kawan.

Apa kata kita cuba buat smoothies? Kisar bersama kiub ais dan susu pekat manis.

Wahh...tak sangka sangat sedap rasa smoothies buah naga ni. Lain kali dah tau apa nak buat dengan buah ni. Hehee...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




  Kepingan kacang bercoklat

Antara snek sihat yang mudah disediakan. Resepi ada berbagai variasi; ada letak oat, ada kekacang, ada coklat dan pelbagai lagi.
Resepi ini saya olah sendiri menggunakan bahan sedia ada di dapur. Saja mencuba nak tengok macamana hasilnya.

Kekacang ini saya rendam air untuk tanggalkan kulitnya. Ada kacang badam, peanut, hazel, pistachio dan gajus. Kemudian saya panggang dalam oven selama 15 minit supaya kekacang menjadi rangup. Kemudian kekacang ditumbuk kasar.
Sukatan? Anggaran 2 cawan kekacang, 1 1/2 cawan oat segera, 1cawan mentega dicairkan. Sebatikan semua bahan tadi dalam mangkuk besae. Kemudian saya panaskan 200g dark compound chocolate menggunakan double-boiler.  Seterusnya sebatikan coklat ke dalam adunan tadi.
Seterusnya tuangkan ke dalam loyang atau bekas yang sesuai sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan semalam supaya kepingan ini mengeras dan senang dipotong.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, December 18, 2015

  Ais krim potong homemade

Dah lama saya mencari resepi ais krim potong ni. Teringin sangat nak buat sendiri.   Tak sangka jumpa resepi ini dalam myresipi.com.

Resepi asal saya ambil dari sini. Saya salin semula untuk rujukan akan datang. Cuma saya kurangkan gula atau abaikan susu pekat, sebab sukatan resepi ini agak manis pada tekak saya.
Jika anda baru mencuba resepi ini, sebaiknya ikutlah langkah demi langkah dan sukatan seperti yang dicadangkan, kemudian sesuaikan mengikut citarasa sendiri.


  • BAHAN A
  • 250g Gula kastor
  • 3.5 sb susu tepung @ coffeemate
  • 350ml air
  • BAHAN B - Bahan2 tepung tak boleh banyak2, takut ais nanti rasa tepung :(
  • 1.5 sb paras tepung ubi ** (utk kacang merah guna 2sb)
  • 3 sb paras tepung jagung
  • 50 ml air
  • ** Campurkan tepung2 dengan air, kacau2
  • ## BAHAN C - PERISA DURIAN
  • 80g susu pekat
  • 500 ml santan pekat
  • 200g isi durian (sebaiknya diblender dgn santan supaya tak guna cecair tambahan)
  • 0.5 sk pewarna kuning
  • ## BAHAN C - PERISA KACANG MERAH
  • 80g susu pekat
  • 500 ml santan pekat
  • 250g kacang merah - rebus, lecek. Eenat guna kacang dalam tin jer. ~Blender dgn santan gak
  • 0.5 sk pewarna Rose pink
  • ## BAHAN C - SWEET CORN @ JAGUNG MANIS
  • 80g susu pekat
  • 500 ml santan pekat
  • 1 tin "Creamy sweet corn" ~ blender dgn santan gak
  • 0.5 sk Lemon Yellow - blh guna yellow gak pon, setakat pewarna jer ;)






































Cara saya membuatnya : sebatikan semua bahan A, B dan C (ikut la nak buat perisa yang mana, jangan harung masuk semua sekali pulak ye hehe..).  Masakkan atas api sederhana, kacau hingga didih. Kemudian angkat dan tuang ke dalam acuan yang sesuai.  Biar sejuk dahulu baru simpan dalam freezer.

Kali pertama saya mencuba perisa keladi, kali kedua saya cuba perisa jagung pula. Memang sedap, puashati dan pasti akan buat lagi dan lagi dan lagi. Hehe...


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, December 15, 2015

  Daun mulberry goreng tempura

Sudah acap kali baca di fb kumpulan Kebun Bandar goreng daun mulberry. Saya duk terfikir-fikir bila agaknya nak cuba resepi ini.

Kebetulan hari ini saya trim pokok mulberry saya. Jadi ada banyak daun yang perlu dibuang. Apakata kita cuba resepi daun mulberry goreng tempura. Tepung tempura dah sedia ada. Bancuh dengan air, biar adunan agak pekat seperti nak goreng pisang. Celupkan sehelai daun mulberry ke dalam adunan tempura kemudian goreng dalam kuali berisi minyak panas.

Tak sangka sedap juga rupanya rasa daun mulberry celup tempura ni...kami makan cicah dengan sos cili. Rasa macam makan ikan celup tepung pula! Hahaa...itu sudah lebih!!

Lain kali daun mulberry jangan dibuang begitu sahaja. Selain digoreng, boleh juga buat teh daun mulberry.  Lain kali kita cuba buat teh pula ye.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, December 13, 2015

  Donut pelbagai bentuk

Aktiviti anak-anak waktu cuti sekolah. Selain daripada bermain, aktiviti begini juga dapat merangsang kreativiti anak-anak. Bosan juga tak boleh nak keluar musim cuti begini disebabkan hujan sepanjang hari.  Dah penat bergelak ketawa dan main bola, saya ajak mereka buat stok frozen food. Hehee...senang kerja umi kan?

Resepi donat ini ada banyak pilihan. Yang selalu saya guna untuk aktiviti adhoc dan segera begini mestilah yang ringkas dan cepat diadun. Tak perlu panaskan susu atau kembangkan yis. Gaul sebati semua bahan dalam mangkuk. Bahan macam biasa la...

500g tepung gandum. Tak perlu tepung roti.
1 c susu. Sejuk pun tak de hal.
1 peket yis segera. Dulu saya guna 1/2 peket pun ok je. Cuma lambat sikit kembang doh.
3sb marjerin
2 biji telur saiz B
6sb gula kastor. Ehh...gula pasir pun bolehlah. 3sb cukup.
1 cubit garam.
2sb susu pekat.

Sebatikan semua bahan. Biar sebati dulu kemudian masukkan dalam plastik.
Tumbuk atau uli plastik berisi doh tadi selama 15-20 minit. Anak-anak boleh bergilir-gilir buat ni.

Ambil sedikit doh. Canaikan ikut bentuk yang dikehendaki. Masing-masing dengan pilihan bentuk yang disukai, ada spongebob, patrick, cincin, pretzel, twist dan sebagainya.  Hanya umi sahaja yang guna acuan donat. Sebab umi nak simpan stok untuk frozen donut.

Dah siap canai? Biar kejap dalam 15 minit sebelum digoreng.  Api sederhana sahaja supaya donat sekata dan tak bergerutu.

Ada naga, ayam, bangau, ikan. Entah macam-macam bentuk. 

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, December 12, 2015

  Karipap rangup

Petang berangin dan hujan macam ini memang enak dihidangkan karipap. Kalau sudah biasa goreng karipap frozen, apa kata kali ini kita cuba buat from zero. Buat inti dahulu, sejukkan. Sementara itu bolehlah bancuh adunan untuk kulit karipap.

Saya jumpa resepi ini, agak berbeza daripada resepi yang biasa saya buat. Jom kita cuba!

Resepi asal saya ambil dari FB Deli Hayat.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com