Friday, October 30, 2015

  Bendi kebunku sayang...

Gembiranya rasa hati melihat pokok bendi sudah mengeluarkan hasil. Alhamdulillah bendi saya ini spesis panjang, 3 biji sahaja sudah memadai untuk masak asam pedas hari ini.

Ada jiran tanya; baja apa yang saya gunakan untuk tanaman saya ni. Sebenarnya saya tak gunakan sebarang baja komersial hanya siram pokok tanaman dengan air basuhan beras.  Sesekali saya siram dengan air basuhan ikan bersekali dengan sisa perut ikan. Kadang kala saya kambuskan ke tanah kebun ni buangan organik dari dapur saya seperti kulit telur, kulit pisang dan kulit bawang.

Menurut kawan-kawan yang suka bercucuk tanam, sisa organik dapur memang sangat bagus dibuat baja tumbuhan. Ia bukan sahaja semulajadi malah murah pula tu.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, October 23, 2015

  Brownies kedut paling sedap

Sesuai untuk kudapan di waktu petang, nak buatnya pun tak renyah. Kejap aje dah siap. Yang penting resepi brownies ni mesti guna chocolate yang berkualiti fan sukatan yang banyak untuk mendapat rupa kedutan yang cantik dan menyelerakan.

Ok, kali ini saya nak mencuba resepi fudge brownies yang saya dapat dari dapur Watie.  Resepi asal dari Martha Stewart yang dialih bahasa dan disesuaikan dengan citarasa Malaysia.

Saya salinkan semula di sini. terima kasih Watie!

Super Fudgy Brownies
Resipi : Martha Stewart
Di Olah : Che CT  (tkasih ya)


Bahan-bahan :
120 gm unsalted butter - (8 sudu besar)
130 gm all purpose flour - (1 cawan)
1/2 sudu teh baking powder
30 gm serbuk koko - (1/4 cawan)
1/2 sudu teh garam 
220 gm coklat masakan - dadu kecil-kecil 
240 gm gula perang - (resepi asal 1 1/4 cawan gula kastor)
3 biji telur gred A
3/4 cawan choc chips

Bahan untuk ditabur :
Almond slice / choc chips (sy letak biji kuaci) // saya tak letak sebarang hiasan


Cara-cara :
1. Panaskan oven 180'C. Sapu loyang dengan mentega dan alas dengan baking paper dan lebihkan ditepi loyang untuk memudahkan untuk dikeluarkan brownies nanti, dan sapu juga baking paper dengan mentega. Ketepikan.
2. Ayak tepung gandum, serbuk koko, baking powder, garam dan choc chips sekali. Ketepikan. Pindahkan choc chips yang telah diayak kedalam bekas lain.
3. Cairkan coklat masakan dan butter guna keadah double boiler. Pastikan air tidak masuk dalam coklat. Matikan api.
4. Masukkan gula dalam adunan coklat dan kacau rata dengan whisk hingga gula larut dan sebati dengan coklat. Masukkan telur satu persatu dan kacau rata-rata dengan perlahan-lahan.
5. Masukkan adunan tepung yang telah diayak tadi sedikit-sedikit hingga tercampur rata. Masukkan sekali choc chips yang diayak tadi.Jangan aduk terlalu lama, cukup sekadar bercampur dan tiada tepung lagi.
6. Tuang adunan dalam loyang dan ratakan. Taburkan almond slice dan choc chips ikut suka. CT guna loyang 10x10x2 inci.
7. Bakar selama 50 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan sejukkan 30 minit. Bila dah sejuk baru keluarkan dari loyang dan letak atas redai dan boleh dipotong-potong. Hias ikut suka... 

adunan sebelum dibakar
nampak kilatannya?
sedang dibakar
Memang sedap dan puashati resepi ini.  Lain kali boleh buat lagi dan lagi dan lagi!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 20, 2015

  Roti cheese salut telur

Sarapan pagi ala Prrancis yang sangat digemari anak-anak. Menyediakannya pun ringkas sahaja. Sedap dan menyelerakan.  Cuma perlu dimakan segera panas-panas baru dapat menikmati rasa keju yang melekit tu...

Bahannya:
2 keping roti putih
Parutan cheese - saya guna cheddar
1 biji telur - camlurkan sedikit susu segar dan dikocok rata
Sedikit mentega

Cara membuatnya:
1. Panaskan kuali tak melekat dengan sedikit mentega.
2. Taburkan parutan cheese di atas sekeping roti.
3. Tangkupkan dengan sekeping lagi roti. Tekan supaya ia melekat.
4. Celupkan roti tadi ke dalam adunan telur. Pastikan isi keju tak terkeluar pula ye.
5. Panggang roti berkeju ini di atas kuali biar garing. Jangan hangit pula tau!
6. Hidangkan panas-panas.

Nampak tak lelehan keju tu? Nyummm...

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, October 18, 2015

  Aktiviti memanah bersama keluarga

Musim jerebu begini tak digalakkan bersukan atau beraktiviti di luar rumah.  namun ada juga aktiviti sukan yang sesuai dilakukan di dalam rumah.  Contohnya aktiviti memanah.

Aktiviti ini boleh dilakukan bersama keluarga. Seronok juga belajar memanah ni.  Ini dinamakan memanah tradisional (traditional achery)iaitu tanpa menggunakan tools atau peralatan bantuan sepertimana lazim digunakan dalam sukan memanah.  Teknik memanah tradisional ini memerlukan ketangkasan dan kekuatan fizikal, ketajaman fokus.  Berbeza kalau kita guna bantuan peralatan seperti sukan memanah tu ...ada gajet bantuan, jarum/radar fokus dan seumpamanya.  

Saya kurang arif tentang ilmu dalam sukan memanah ini, sekadar berkongsi maklumat yang didengar dari anak-anak yang mengikuti sukan memanah.

Imran pun nak cuba
hakim dah cekap sebab dia masuk sukan memanah.
Ammar dan Faisal baru nak mencuba
jangan ganggu Azzam nak fokus ni...
satu keluarga beraktiviti

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, October 17, 2015

  Sherperd Pie dengan kacang berkeju gerenti sedap

Antara hidangan minum petang yang agak berat dan mengenyangkan ialah Sherperd Pie. Cuma kali ini saya nak buat sedikit kelainan iaitu dengan menggantikan sos spageti dengan kacang panggang berkeju.
Beli kacang panggang 'baked beans cheese' jenama Ayam Brand ini.

Resepi sama seperti sebelum ini. Cuma gantikan sos spageti dengan kacang panggang.

baked beans cheese

isikan filling ke dalam remekin

satu adunan ini dapat 1 tray dan 3 remekin kecil

dah siap!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, October 14, 2015

  Cara cepat empukkan kacang hijau

Petang mendung begini elok benar jika kita hidangkan bubur kacang hijau sebagai minum petang. Cuma leceh nak masakkan kacang hijau supaya cepat empuk. Ada berbagai petua yang digunakan; ada yang letakkan sudu besi, ada yang masukkan biji kurma dalam rebusan kacang.

Kali ini saya nak cuba eksperimen dengan periuk ajaib magic pan saya ni. Kacang hijau direndam terlebih dahulu anggaran 2-3 jam. Kemudian masukkan kacang bersama air ke dalam periuk ajaib. Pastikan air menutupi kacang tu ye. Masak dengan api sederhana supaya air tak cepat kering.
Hasilnya.....Memang berhasil memuaskan hati! Kacang cepat empuk. Bolehlah saya masak bubur kacang petang ni.

Selamat mencuba!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 13, 2015

  Sambal tempoyak terung telunjuk

Pernah tengok terung telunjuk? Kalau tak pernah tengok mesti tak pernah makan, kan? Hehe...
Ok...terung ni bersaiz seperti jari telunjuk panjang seperti jari juga. Biasanya dimasak tempoyak dengan ikan patin.

Jarang dapat jumpa terung ini di bandar, selalunya kat kampung baru jumpa.
Agak banyak juga terung ni mak bagi. Tak tau nak masak apa...kalau masuk dalam ikan patin tempoyak, terung ni tak dimakan oleh anak-anak.
Saya nak cuba masak sambal tempoyak. Nampak beberapa resepi sambal tempoyak menggunakan terung ini.
Jom kita cuba!

Bahan:
2 sudu besar sambal belacan (belacan+bawang+cili padi)
2 sudu besar tempoyak
5 biji terung telunjuk - dibelah 2
Sedikit air
Minyak untuk menumis


Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak masak. Tumis sambal belacan. Boleh juga tambah bawang hiris untuk lebih aroma.
2. Masukkan tempoyak. Masukkan sedikit air. Kacau rata.
3. Masukkan terung telunjuk yang telah dibelah dan dibersihkan. Masak sehingga terung empuk.
4. Tam perlu tambah garam jika sambal belacan sudah ada garam.  Perasakan dengan sedikit gula dan garam jika suka.
5. Siap!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com