Monday, January 31, 2011

  Trifle perisa raspberry

Hidangan puding yang ringkas dan segera.  Sesuai dihidangkan waktu cuaca panas begini.
Resepi ini umi ambil dari MyR kiriman daniaelyza.  Rujuk sini untuk resepi asal.


Bahan-bahan:
1 tin susu cair -umi guna susu Ideal
1 sb gula pasir
4 sb tepung kastad
400ml air
1/2 biji kek gulung -umi gula 1 biji kek swiss roll perisa pandan
1 tin buah koktel -asingkan air
1 peket agar-agar jeli kristal jenama Nona - umi guna 2 peket perisa raspberi
400ml air panas

Cara membuatnya: -umi ubahsuai sedikit dari resepi asal
1.  Panaskan susu dan gula dalam periuk.
2.  bancuhkan tepung kastad besama 400ml air, masukkan kedalam periuk berisi susu tadi.
3.  Masak sehingga adunan kastad menjadi pekat.  Tutup api.
4.  Potong kek kepada beberapa bahagian.  Susun kepingan kek ini ke dalam bekas yang sesuai.
5.  Ambil air dari tin buah koktel tadi dan renjiskan ke atas kek biar kek basah.
6.  Tuang bancuhan kastad ke atas susunan kek.
7.  Aturkan pula buah-buah koktel.
8.  Bancuh serbuk agar-agar jeli dengan air panas.  kemudian tuangkan ke atas adunan kek tadi.
9.  Sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, January 29, 2011

  Muffin kukus

Resepi ini umi dapat dari maklangazie yang rajin buat kelas masakan.  Senang membuat muffin kukus ini dan hasilnya sangat memuaskan.  Anak-anak pun dah boleh buat sendiri, cuma kena berhati-hati dengan periuk pengukus yang panas tu ye!

Bahan-bahan A :
2 c susu cair (umi guna susu segar)
1 c minyak sayuran
1 3/4 c gula kastor
1 telur

Bahan-bahan B:
250g tepung superfine @ gandum
1 st serbuk penaik
1 st soda bikarbonat
50g serbuk koko
1 sb emulco coklat (umi tak letak pun)

Cara membuatnya:
1. Panaskan periuk pengukus
2. Satukan bahan A biar sebati
3. Maukkan bahan B dan gaul rata
4. Sudukan ke cawan muffin anggaran 2/3 penuh
5. Kukus selama 10 - 15 minit.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, January 28, 2011

  Sambal Telur

Sesekali bagi peluang anak-anak makan telur lebih dari kadar yang biasa.  Anak-anak memang suka makan telur ayam baik digoreng mahupun yang direbus makan dengan kicap.  Selalunya umi hadkan pengambilan telur (termasuk dalam kek dan kuih muih) anggaran 2 biji seorang untuk tempoh seminggu.  Kali ini bagi mereka makan lebih sikit, tapi minggu depan kena ganti balik, kurangkan masakan yang menggunakan telur.  Bukan apa, kolesterol tinggi, masa kecil lagi nak kena awasi pemakanan mereka ni.

Ok, cerita pasal sambal telur sebenarnya ini versi mudah dan cepat.  Maklumlah masa untuk memasak agak terhad, jadi kena pilih gaya masakan yang cepat, ringkas tapi sedap dan berkhasiat.

Bahan-bahan:
6 biji telur - direbus
2 biji bawang besar
11/2 inci halia
2 ulas bawang putih
3 sb cili boh
1 st serbuk pati belacan
60ml santan
1/2 st garam
2 -3 sb gula
minyak untuk menumis dan menggoreng

Cara membuatnya:
1.  Telur yang direbus tadi dikopekkan kulitnya.  Goreng dalam minyak panas dan toskan.
2.  Kisar bawang besar, halia dan bawang putih.
3.  Tumis bahan yang dikisar tadi bersama cili boh biar naik bau dan agak garing.
4.  Masukkan serbuk pati belacan, gula, garam dan santan.  Kacau rata.  Biar kuah agak pekat.
5.  Masukkan telur yang telah digoreng tadi, kacau rata dan tutup api.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, January 27, 2011

  Bagaimana membuat water roux?

Sekarang ini umi jarang lagi menggunakan bread improver sebaliknya menggantikan bahan ini dengan water roux setiap kali membuat roti.  Rupanya water roux ini sudah lama wujud dalam dunia roti sejak dari dahulu lagi.  Nak kingsikan di sini cara-cara membuat water roux yang umi salin dari dapur noreen di UK.  Penggunaan water roux ini lebih sihat berbanding kita menggunakan bread softener atau bread improver, insyaAllah roti yang kita buat juga menjadi lembut dan gebu.  Yang mustahak sekali ialah teknik menguli mesti betul, senang cerita uli sehingga doh menjadi elastik dan tidak mudah koyak bila ditarik dengan jari.


Ok, jom kita semak resepi macamana nak hasilkan water roux ini.
Sumber dari noreen yang rajin memasak apa jua menu, semuanya nampak menyelerakan.

Bahan-bahan:
50gm tepung gandum
250ml air

cara:
  • satukan semua bahan di dalam mangkuk tahan panas
  • masak di atas api sederhana panas selama 2-3 min sehingga timbul buih2 kecil dan tidak berbentil2 (masak seperti masak kanji)
  • selepas itu pastikan adunan dikacau sentiasa sehingga buih2 tu hilang
  • padamkan api dan tuangkan adunan ke dalam mangkuk
  • tutupkan dengan cling film dan pastikan ianya cecah ke atas permukaan adunan supaya mengelakkan adunan cepat kering (lihat gambar)
  • setelah sejuk bolehlah disimpan di dalam fridge dan tahan selama 3 hari
  • apabila hendak menggunakannya keluarkan dari fridge dan biarkan pada suhu bilik
note: Water Roux Starter is something used in bread making to make bread/buns springy. The springiness is fairly noticeable when you have let the bread/buns cool. By using this starter it will make bread stays fresh and soft without using bread improver

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, January 26, 2011

  Beef Corn Twist

Kali ini umi nak buat roti menggunakan resepi dari buku ini pula: Home Bread oleh Khoo See Yew
Ada banyak resepi dan tips membuat roti dalam buku ini.  Umi pilih resepi Tuna Twist, tapi disebabkan tiada stok tuna, umi gantikan dengan daging kisar dan ditambah jagung.  Jadi kita namakan resepi ini Beef Corn Twist ye!

Ok resepi asal dalam buku ini adalah seperti berikut:
Bahan roti:
A
230g tepung protein tinggi
5g yis kering
170ml air
1/8 st bread improver - tak letak pun, ganti dengan water roux

B
20g telur - umi letak sebiji telur
1/4 st garam
60g gula kastor
25ml air sejuk ais
2.5g yis kering

C
30g mentega
100g tepung protein tinggi

Isian/inti
30g tuna -buangkan airnya -umi guna daging kisar
100g bawang merah -dipotong halus
30g cheddar cheese
100g mayonis
sedikit lada sulah, garam dan gula
umi tambahkan sedikit isi jagung -beli frozen

Cara membuatnya:
1.  Sebatikan bahan A biar sekata dan rehatkan selama 1 - 11/2 jam
2.  Masukkan bahan B, uli biar sebati menjadi doh, masukkan bahan C dan uli lagi hingga doh licin.  Berhenti menguli sehingga doh menjadi licin dan elastik sebegini.
Seterusnya kita rehatkan doh tadi selama 15 minit. 

3.  Bahagikan doh menjadi beberapa bebola kecil anggaran 60g setiapnya. Uli memanjang setiap satu bebola tadi dan bentukkan menjadi angka '8'.
4.  Letakkan doh yang telah dibentuk tadi ke dalam loyang yang telah digris.  biarkan ia mengembang 2 kali ganda dari saiz asal.
5. Glis dengan sedikit bancuhan telur supaya roti menjadi berkilat setelah dibakar.  Letakkan inti tadi ke atas roti.
6.  Bakar di dalam oven selama 12-15 minit atau sehingga roti menjadi keperangan. 




Nampak tak bentuk nombor '8'?  Taburkan inti, cheese dan paipkan mayonis ke atas inti tadi.
Water roux
Sukatan nisbah tepung kepada air ialah 1:5 iaitu 50g tepung dibancuh dengan 250ml air dan dimasak sehingga adunan kental menghasilkan 265g water roux.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, January 24, 2011

  Asam pedas dedikasi buat mak teh

Mak teh dah lama minta umi poskan resepi asam pedas ini.  Umi asyik tertangguh saja sebab setiap kali masak asam pedas lupa nak ambil sukatannya.  Kali ini dengan gigihnya umi mencatatkan semua sukatan bahan-bahan yang digunakan untuk memasak asam pedas ini,  Oleh itu mak teh, jangan lupa mencuba ye!

Ok jom semak bahan-bahannya:
Seekor ikan terubuk (ikan lain pun boleh) - dipotong kpd 4-5 bahagian
7 - 8 batang bendi
daun kesum
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 bawang besar
1 inci halia
sedikit belacan -jika suka
4sb cili boh - tambah jika mahu lebih pedas
1 batang serai -diketuk
3sb asam jawa -bancuh dgn air menjadi 11/4 c air asam
2 keping asam gelugur
minyak untuk menumis
garam dan serbuk perasa

Cara membuatnya:
1.  Kisar bawang merah, bawang putih, bawang besar dan halia serta belacan jika digunakan.
2.  Panaskan minyak.  Tumis bahan yang dikisar tadi bersama cili boh.  Biar hingga naik minyak dan agak garing.  Masukkan serai.
3.  Masukkan air asam yang telah dibancuh tadi serta asam gelugur.  Jangan risau jika kuah nampak kurang kerana bila kita masukkan ikan nanti air ikan akan menambahkan kuantiti kuah.
4.  Kacau seketika.  Bila kuah hampir menggelegak, masukkan ikan dan sayuran.
5.  Masukkan garam dan serbuk perasa.  Kacau dengan perlahan supaya ikan tak hancur.
6.  Akhir sekali masukkan daun kesum, tutup api.


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, January 23, 2011

  Ruz Maglubah versi Ayam

Nak tunjuk gambar beras yang umi gunakan untuk buat nasi (ruz) maglubah tempohari.  Kali ini nak buat nasi ini menggunakan ayam pula.  Resepi sama seperti yang pernah dipos sebelum ini di sini.  Ayam digoreng terlebih dahulu.  Kemudian dilapiskan dengan sayuran terlebih dahulu baru dimasukkan ayam dan akhir sekali beras.




Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, January 21, 2011

  Cuti waktu orang lain tak bercuti..

Beberapa negeri termasuk Selangor cuti sempena hari Thaipusam semalam.  Jadi kami sekeluarga (kecuali kakak Syaima' tinggal kat asrama) ambil kesempatan pergi berkelah ke pantai Port Dickson.  Sudah beberapa kali kami ke sini, tempat penginapan ini memang menjadi pilihan kerana kedudukan pantainya yang terletak di penghujung lagoon dan agak terlindung.  Kebetulan pula Negeri Sembilan tak cuti, jadi tak ramai pengunjung datang ke sini dan jalanraya juga tak sesak seperti mana biasa.

Yang paling seronok mandi laut kali ini adalah kakak Syahirah, sehinggakan terpaksa dipujuk balik!






Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, January 19, 2011

  Tidur yang selesa dan nyaman

Fitrah bayi kecil tidur adalah dalam posisi meniarap sejak dari dalam kandungan rahim lagi.  Kesemua anak umi memang ditiarapkan ketika tidur sejak kecil.  Banyak faedah tidur posisi begini, antaranya bayi dapat tidur lena tak mudah terperanjat, dapat juga mengurangkan risiko kembung perut.  Tapi kita kena pastikan betul-betul keadaan bayi yang tidur sebegini.  Alas tempat tidurnya mestilah keras dan tegap supaya bayi tidak tersembam dan boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Imran ini umi letakkan tidur meniarap di atas sofa.

Bayi biasanya pandai mengubah posisi mukanya dan tengkuknya apabila dia lenguh.  Mungkin dua hari yang pertama kita kena bantu mengalihkan posisi mukanya; setengah jam pertama mengadap ke kanan dan berikutnya mengadap ke kiri.

Kedudukan bantal kecil diletakkan di pipi dan sebahagian dada bayi, dengan ini bayi boleh mengangkat kepalanya dan menukar ke posisi yang lebih selesa.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, January 17, 2011

  Tak perlu pacifier, jari pun cukup!

Kadang-kadang bayi menangis disebabkan beberapa perkara.  Antaranya dia mungkin lapar, basah, perutnya kurang selesa, resah nak tidur atau sekadar inginkan perhatian.
Jadi sebagai ibu atau pengasuh perlu memerhatikan punca-punca ini.

Imran ini suka dikendong dan dia juga suka tidur dibahu. Jadi bila dia menangis, umi selalu dakap dia ke bahu. Kadang kala dia boleh tidur hampir 2 jam bila didakap begini, tapi penatnya bahu dan lenguh badan kita dibuatnya.  Jadi jika dia sekadar menangis kerana resah nak tidur, umi masukkan ibu jari Imran ini ke mulutnya dan dia akan tertidur sambil menghisap jari halusnya itu. 

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, January 16, 2011

  Nasi maglubah

Masak untuk keluarga pada hujung minggu begini memang agak mencabar, kuantiti mesti banyak untuk 9 orang makan dan dapat memenuhi citarasa semua baik yang kecil mahupun dewasa.
Kali ini umi nak mencuba ruz maglubah atau 'nasi terbalik' hasil idea dari dapur kak sakinah.  Terima kasih atas sumbangan resepi yang lengkap dan mudah diikut (siap dengan gambar step-by-step lagi).  Jadi untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas, jenguklah ke sini ye!  Tapi umi ada buat sedikit pengubahsuaian dengan menambahkan lobak merah dalam resepi ini bagi memenuhi kehendak si 'kakak' Syakirah yang sukakan lobak.


Bahan-bahan untuk nasinyaBeras~(Saya guna beras basmathi.Tapi apa-apa beras pun OK)Direndam ke dalam air suam dan diletakkan sedikit kunyit selama 15 minit. 
Ayam umi gunakan daging, rebus dlm pressure cooker 20 minit
Stok Ayam
Kiub Ayam
Garam
Rempah beriyani umi gunakan 1 sb shj

Bahan-bahan untuk lauknya
Terung
Kentang
Bunga Kobis

umi tambah lobak merah
(Semua ini dipotong jangan terlalu kecil dan akan digoreng terlebih dahulu)

Bahan untuk sambal:
2 biji tomato
3 cili merah
1 biji lemon - ambil jus
sedikit daun ketumbar
- kisar tomato, daun ketumbar dan cili merah.  Tambah jus lemon dan sedikit garam.
Cara membuatnya: (ini cara umi)
1.  Goreng sayur-sayuran terlebih dahulu. Ketepikan sebentar.




2.  Lapiskan sayuran dalam periuk, masukkan daging, kemudian masukkan beras, air rebusan daging dan kiub ayam.  Tambah air. Umi guna 2 cawan beras dan 3 cawan air.  Jangan lupa masukkan garam dalam 2 st.
3.  Masak nasi seperti biasa hingga air kering.
4.  Hidangkan bersama salad dan sambal.  Sepatutnya terbalikkan nasi ke dalam dulang besar, tapi umi sendukkan macam biasa terus dari periuk.  Maaf lupa pulak nak ambil gambar nasi yang sudah siap dimasak.
Oleh kerana tekak Melayu, umi buatkan sedikit sup untuk dihidangkan bersama nasi ini.
5.  Selamat mencuba..! 


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, January 14, 2011

  Bercukur rambut bayi menurut Islam

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut anak yang baru lahir pada hari ketujuh kemudian rambut tadi  ditimbang dengan nilai perak dan disedekahkan nilaian tersebut kepada fakir miskin.  Antara hikmat melakukan amalan sunnah ini adalah hikmat kesihatan iaitu dengan membuang rambut ini dapat membuka rongga-rongga rambut yang seterusnya akan mengukuhkan panca indera penglihatan, pernafasan dan pendengaran anak.
Hadith riwayat Anas bin Malik r.a yang bermaksud :”Bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh mencukurkan rambut al-Hasan dan al-Husin pada hari ketujuh mereka, dan rambut-rambut mereka telah dicukurkan dan disedekahkan seberat timbangan perak”.
Selain bercukur, sunat juga untuk menyembelih aqiqah iaitu 2 ekor kambing bagi anak lelaki atau seekor kambing untuk anak perempuan serta member nama kepada bayi berkenaan.
At-Tirmidzi, An-Nasai’e dan Ibnu Majah telah meriwayatkan daripada al-Hasan daripada Samrah bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: “ Setiap anak bergantung kepada aqiqahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuhnya dan dicukur kepada serta diberi nama”.


Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, January 11, 2011

  Nasi goreng cepat dan sedap

Idea asal nasi goreng ini umi dapat dari makcik Pah, pembantu yang kerja di rumah nenek.  Makcik Pah inilah yang telah mengasuh Syaima', Hakim dan Azzam waktu kecil.

Setiap kali ada baki nasi semalam yang masih elok, mesti makcik Pah buat nasi goreng; jangan membazir katanya.  Kakak Syaima' pun dah boleh buat sendiri nasi goreng macam ni, cepat dimasak dan sedap dimakan!

Bahan-bahan:
3 c nasi
1 ulas bawang besar
1 ekor ikan goreng - ambil isi ikan
1 biji cili merah
1 biji telur
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Panaskan minyak dalam kuali.
2.  Tumbuk isi ikan, bawang besar dan cili merah hingga lumat.
3.  Tumis bahan yang ditumbuk tadi biar agak garing.
4.  Masukkan garam secukup rasa.  Kacau biar rata.
5.  Masukkan nasi, kacau sebentar.  Pecahkan telur ke dalam kuali dan kacau biar rata.
6.  Nasi goreng ini sedap juga dimakan bersama hirisan timun atau makan dengan keropok ikan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, January 10, 2011

  Dah sebulan rupanya..

(entry tertunggak dek kerana masalah traffik Internet yang amat parah, huhu..)
Di antara syariat Islam bagi anak yang baru lahir ialah mengazankan di telinga kanan dan iqamat di telinga kirinya.  Sebagaimana yang diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a yang bermaksud:
“Bahawasanya Nabi s.a.w. telah mengazankan di telinga al-Hasan bin Ali di hari ia dilahirkan, kemudian diiqamatkan di telinganya yang kiri”.
Ibnu Qayyim al-Jauziyah dalam kitab Tuhfatul-Maudud menyebutkan antara rahsia azan dan iqamat pada anak baru lahir ialah supaya kalimat pertama yang didengarkan di telinga anak adalah kalimat mulia yang mengandungi kebesaran Allah dan kalimah syahadah.  Selain daripada itu, syaitan akan menjadi lemah dan lari sebaik sahaja mendengar azan, sedangkan ia sangat menunggu-nunggu kelahiran bayi untuk diganggu sejak hari kelahirannya lagi.

Buat mak teh, mak su eni yang jauh di mata, umi paparkan gambar terbaru Imran yang berusia sebulan 5 hari.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, January 5, 2011

  Terung Goreng Bercili

Antara hidangan sayur yang digemari abi adalah terung goreng bercili ini.  Makan bersama nasi panas memang menyelerakan.  Nak membuatnya pun tak susah, cuma kalau malas nak menumbuk cili, umi kisar saja dengan blender.  Tapi cili yang ditumbuk lebih sedap daripada yang dikisar, jadi kalau nak makan sedap kenalah rajin ye!

Jom semak bahan dan cara membuatnya..!

Bahan-bahan
3 biji terung panjang - belah 2 (kadang umi belah 4, bergantung kepada saiznya)
4-5 biji cili merah
2 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
2 sb sos tiram
1 st gula pasir
garam dan serbuk kunyit
minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Bersihkan terung.  Belah memanjang. Lumurkan dengan garan dan sedikit serbuk kunyit. 
2.  Gorengkan terung biar agak layu, angkat dan ketepikan sebentar.
3.  Untuk menyediakan sambalnya pula: Tumbuk cili dan segala macam bawang tadi.
4.  Panaskan minyak, tumis bahan yang ditumbuk tadi biar garing.
5.  Masukkan sos tiram dan gula.  tak perlu tambah garam sebab terung tadi telah dilumur garam.
6.  Kacau rata sambal cili ini, angkat dan curahkan ke atas terung yang telah digoreng tadi.

7.  Hidangkan.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Monday, January 3, 2011

  Orange Moist Cupcake

Juadah minum petang sempena cuti umum awal tahun.  Menggunakan resepi kek oren lembap yang pernah umi paparkan di sini, cuma kali ini umi masukkan ke dalam acuan kecil menjadi cupcake. 

 Tak sempat nak hiaspun, kek ini habis dimakan oleh anak-anak.  Syifa' makan 5 biji sekali hadap, katanya sedap sangat sebab bau oren!
Memang gebu kek ini, enak dimakan suam-suam selepas keluar dari oven.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Sunday, January 2, 2011

  Chocolate rolls..

Pelbagai roti boleh dibuat dengan adunan basic doh ini.  Ini kes nak menghabiskan stok bahan-bahan roti yang akan luput 31 jan 2011.  Antaranya cinnamon rolls,

bun pelbagai inti (umi suka inti kacang merah, abi suka sambal bilis, kakak Syaima suka inti kaya)
yang ini chocolate rolls menggunakan nutella.  Cara buat sama macam buat cinnamon roll, cuma gantikan gula perang dengan nutella.  Umi taburkan sedikit kekacang untuk memberi rasa 'crunchy'.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




 

Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com