Saturday, October 30, 2010

  Siakap Masam Manis

Antara menu masakan ikan yang paling digemari anak-anak adalah ikan siakap masam manis ini.  Cara penyediaannya pun agak mudah dan cepat.  Lagipun menu ini lengkap dan seimbang dari segi kandungan zat sebab ada sayur dan ikan sekaligus.  Jadi umi panggil menu ini menu 3S (Sedap, senang dan sihat).

Jom tengok macamana umi sediakan masakan ini!

Bahan-bahan:
2 ekor ikan siakap - bersihkan,
2 ulas bawang besar - hiris bulat
5 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia -hiris
1 cawan sos cili
1/2 cawan sos tomato
2 sb cili boh
1 batang timun - hiris
2 biji tomato - dipotong baji
gula secukup rasa
sedikit air
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Lumurkan ikan tadi dengan garam serta serbuk kunyit.  Goreng dengan minyak panas biar garing, Ketepikan sebentar.
2.  Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih serta halia yang dihiris nipis tadi.
3.  Masukkan cili boh, kacau biar naik minyak.
4.  Masukkan pula bawang besar dan kacau lagi biar bawang agak layu.
5.  Masukkan kedua-dua sos cili dan sos tomato, tambah sedikit air supaya kuah tidak terlalu pekat.  Tambahkan gula secukup rasa (anggaran 2 sb).
6.  Bila kuah sudah agak pekat, masukkan timun dan tomato.  Kacau sebentar.
7.  Tutup api.  Angkat kuah tadi dan curahkan ke atas ikan yang telah diletakkan di atas pinggan hidangan yang sesuai.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, October 29, 2010

  Peach Cheesecake

Bagi meraikan kepulangan seorang sahabat mujahid Aqsasyarif yang baru tiba dari Gaza Isnin lepas, abi minta umi buatkan sebiji kek.  Sahabat kami ini telah berkorban masa dan tenaga meninggalkan keluarga tersayang demi menyahut seruan jihad di bumi Palestin.  Walaupun tidak mengangkat senjata secara fizikal melawan rejim Zionis, tetapi penah lelah dan tenaga yang dicurahkan demi membela rakyat Palestin yang tertindas ini amat bermakna.  Konvoi yang disertai oleh ratusan para sukarelawan dari seluruh dunia ini mendapat liputan meluas di media cetak dan media elektronik.  Untuk mengikuti catatan kembara mereka boleh lihat di blog aqsa2gaza.

Abi bawa kek ini  untuk majlis sambutan di rumahnya malam Khamis baru ini.  Kek ini menggunakan resepi non-baked cheesecake yang pernah umi buat sebelum ini, istimewanya kali ini umi tambahkan buah peach sebagai topping.  Umi gantikan jus lemon dengan jus peach bagi menaikkan rasa masam-manis buah peach tersebut.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, October 28, 2010

  Ayam masak merah

Ini merupakan lauk yang digandingkan bersama nasi kismis semalam.  Resepi ini umi belajar dari seorang makcik yang rajin sangat masak untuk cucu-cucunya.  Ada banyak resepi ayam masak merah dalam koleksi umi, tapi resepi ini juga yang diminati oleh isi rumah umi ni.  Menurut makcik tersebut, resepi ayam masak merah ini mengikut gaya masakan orang Johor.

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - di potong 12 bahagian, bersihkan
4 batang serai - diketuk
2 inci lengkuas - kisar
1/2 inci halia - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
5 ulas bawang merah - kisar
3 sb cili boh - boleh tambah jika mahu lebih pedas
1 biji kelapa - ambil santan
2 sb tomato puri - umi guna sos tomato
gula pasir
air asam jawa

Cara membuatnya:
1. Goreng ayam biar garing dan ketepikan sebentar.
2. Tumis bahan yang dikisar tadi biar agak garing.
3.  Masukkan santan, kacau biar sebati.
4.  Masukkan gula, air asam jawa dan puri tomato.  Biar kuah agak pekat, kacau sekali sekala.
5.  Bila kuah sudah agak pekat, masukkan ayam yang telah digoreng tadi.  Kacau biar rata.
6.  Tutup api, hidangkan ayam dan hias dengan biji gajus.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 26, 2010

  Ibadah Qurban di Luar Negara

Sempena kedatangan Aidiladha yang bakal menjelang ini, Pertubuhan IKRAM Malaysia sekali lagi menganjurkan program Qurban dan Akikah Luar Negara 1431H.  Kali ini program akan dijalankan di Vietnam, Kemboja dan Acheh.  Jadi umi ambil kesempatan ini untuk mewar-warkan peluang menambah saham akhirat melalui ibadah Qurban dan Akikah ini.

Antara dalil-dalil yang biasa kita dengar berkaitan ibadah ini adalah :
"Barangsiapa yang mempunyai kemampuan tetapi tidak berqurban, maka janganlah dia menghampiri tempat solat kami" - hadith riwayat Ahmad

Zaid bin Arqam bertanya kepada Rasulullah s.a.w: "Apakah yang kita perolehi dengan berqurban?"  Rasulullah menjawab, "Sesungguhnya pada setiap bulu dikulitnya terdapat kenbaikan." -Hadith riwaya Ahmad dan Ibnu Majah.

Sepertimana tahun sebelumnya, abi turut terlibat dalam program ini.  Kali ini kata abi dia akan ke Vietnam.  InsyaAllah lembu-lembu ini akan disembelih sendiri oleh abi bersama petugas dari Malaysia. 


Senarai kadar Qurban/Akikah mengikut negara:

Jika ada yang berminat untuk turut serta dalam program ini, boleh hubungi umi (013-3623889) atau terus kepada wakil-wakil terlibat seperti tertera di dalam pamplet ini.





Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Saturday, October 23, 2010

  Nasi Kismis

Antara menu nasi yang paling digemari anak-anak di rumah ini ialah nasi kismis.  Umi ubahsuai resepi ini berdasarkan resepi nasi minyak yang biasa dibuat oleh kebanyakan ibu-ibu di rumah.  Oleh kerana anak-anak ini agak cerewet tak suka rempah ratus dalam nasi minyak tersebut, jadi resepi ini menepati citarasa mereka.  Bahan-bahannya pun ringkas sahaja, yang penting sedap dan berkhasiat.  Jom semak bahan-bahannya!


Nasi Kismis
oleh : umi of dapuraulad
Bahan-bahan :
2 pot beras - boleh guna beras biasa atau basmathi
air secukupnya
1/2 c susu segar
1 sb stok ayam
1 st sunquick oren
3 ulas bawang merah - mayang halus
2 ulas bawang putih - mayang halus
1/2 c kismis
3 sb marjerin - untuk menumis


Cara membuatnya:
1.  Basuh beras biar bersih dan toskan airnya.
2.  Masukkan beras ke dalam periuk, masukkan air, susu segar, stok ayam dan pekatan sunquick.
3.  Tanak nasi seperti biasa. 
4.  Sementara itu panaskan marjerin di dalam kuali.  Tumiskan bawang merah dan bawang putih biar wangi.
5.  Tuang tumisan bawang bersama marjerin tadi ke dalam periuk nasi.
6.  Kacau sekali sekala agar nasi masak sekata.
7.  Bila nasi tadi sudah hampir kering airnya, masukkan kismis.  Gaul rata dan tutup dengan tudung periuk.
8.  Biar seketika hingga nasi masak sepenuhnya.  Tutup api.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Friday, October 22, 2010

  Teh Arab

Untuk menghasilkan teh pudina Arab yang sebenar, mestilah menggunakan teh Arab juga.
Kebetulan abi beli banyak uncang teh Arab ini jenama Rabea ketika kunjungan ke Arab Saudi penghujung September lepas.  Jadi dapatlah kami menikmati rasa sejati teh pudina Arab ini.  


Keistimewaan teh Rabea ini ialah ia tanpa pewarna dan perisa tambahan, jadi tiada kesan karat teh pada cawan.  Berbeza kalau kita gunakan uncang teh Lipton atau Boh.  Selain dari rasa pudina, boleh juga dipelbagaikan dengan perahan lemon ataupun jus epal.  Cubalah!

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Thursday, October 21, 2010

  Kakak lagi...

Syakirah memang suka bawa beg ke hulur ke hilir, pantang jumpa beg; kononnya nak pergi shopping.  Sebab itulah maksu Eni panggil dia 'shopaholic'.



Sekarang ini 'kakak' dah semakin pandai, hatta ubat pun dah tak payah umi suapkan; dia pandai makan sendiri.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Wednesday, October 20, 2010

  Non-baked cheesecake

Jarang umi buat non-baked cheesecake, anak-anak tak berapa menggemarinya.  Mungkin kerana rasa cheese yang tidak dimasak ini menyebabkan ia agak muak, tambahan pula resepi sebegini menggunakan serbuk gelatin yang berbau agak kurang enak.

Bila terjumpa resepi non-baked cheesecake ini di MyR kiriman Diana (yang terkenal dengan blog resepidiana tu..), katanya resepi ini diolah dari resepi asal di allrecipe.com.  Jadi, apakata kita cuba resepi ini pula.  Kebetulan bahan-bahannya pun semua dah ada.  Jom..!
Resepi asal boleh lihat di sini, umi tulis semula mengikut gaya umi membuatnya.

Bahan-bahan:
  • 3 cawan biskut digestive, dihancurkan
  • 2/3 cawan gula perang, dipadatkan
  • ¾ sudu teh serbuk kayu manis
  • 2/3 cawan mentega, dicairkan
  • 2 (8 oz) krim keju
  • 2 sudu makan chocolate emulco- umi ganti dengan jus lemon
  • 2 sudu besar serbuk gelatin
  • ½ cawan air panas
  • 2 cawan krim putar
  • 2/3 cawan gula
  • 1 tin strawberi topping - umi guna blueberry topping
Cara membuatnya:
1.  Hancurkan biskut, campur dengan gula perang, serbuk kayu manis dan mentega cair.
2.  Tekan ke acuan kek biar padat, sejukkan sebentar di dalam peti sejuk.
3.  Putar krim putar pada kelajuan tinggi sehingga kental, ketepikan sebentar (simpan dalam peti sejuk).
4.  Larutkan serbuk gelatin dengan air panas.  Untuk lebih mudah umi panaskan sebentar atas dapur supaya ia cepat larut, ketepikan.
5.  Putar krim keju, gula dan jus lemon biar kembang.
6.  Campurkan larutan gelatin dan kacau lagi.
7.  Masukkan pula krim putar dan kacau biar sebati.
8.  Tuangkan adunan ini ke atas lapisan biskut dalam acuan kek tadi.  Simpan dalam peti sejuk semalaman sebelum dikeluarkan dari acuan dan dihias dengan topping blueberry.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




Tuesday, October 19, 2010

  Kek Oren Lembap

Sudah sekian lama umi tak buat kek oren.  Bila tengok buah oren yang tak habis-habis ini, umi membelek-belek buku resepi nak cari resepi yang sesuai.  Buka blog CMG ternampak pulak kek oren dia yang menawan itu.  Hmm..elok juga kita cuba ye!

Umi copy paste resepi itu di sini untuk rujukan akan datang.  Lain kali kakak Syaima' boleh buat sendiri tak payah umi tengokkan sebab resepi ini mudah sangat disediakan.

BAHAN-BAHANNYA :-)
130 gram mentega
1 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)
1/2 cawan gula halus dan asingkan 1 camca besar
2 biji telur gred "A", asing putih dan kuning
1 biji oren, parut kulit (bahagian kuning sahaja) dan perah jus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser bunt-pan dengan mentega, atau guna acuan silicone. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula hingga putih, masukkan kuning telur satu persatu dan putar hingga gebu. Masukkan parutan kulit oren, putar sebati.
  3. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang seli dengan jus oren, hingga habis, pastikan bahan terakhir ialah tepung. Putar rata. Ketepikan.
  4. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan 1 camca besar gula halus yang diasingkan dari 1/2 cawan tadi dan terus putar hingga kental.
  5. Gaul putih telur dalam adunan no 3 dengan kaedah kaup balik, hingga rata dan sebati. Tuang dalam acuan tadi dan bakar selama 40 - 45 minit, cucuk dengan lidi sate jika keluar bersih tanda kek anda telah masak. Keluarkan dari acuan dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya..



 

     Lembut dan gebu sangat kek ini, memang digemari anak-anak.

    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Monday, October 18, 2010

      Sardin Pertima

    Resepi yang mudah dan ringkas, sesekali bertukar ke resepi 'ekspres' begini seronok juga.  Umi pertama kali makan sardin keluaran Pertima ini, tak sangka ia sedap!  Biasanya umi alah bila makan sardin dalam tin, tapi kalau mackerel  tu ok pulak.

    Ok, jom kita tengok bahan-bahan untuk resepi mudah ini.

    Bahan-bahan:
    1 tin sardin Pertima
    1 bawang besar- hiris
    1 biji tomato- potong baji kepada 6 bahagian
    sedikit air
    garam secukup rasa
    minyak untuk menumis

    Cara membuatnya:
    1.  Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar.
    2.  Buka tin sardin, tuangkan semua ikan sardin serta sosnya ke dalam kuali.
    3.  Tambah sedikit air, kacau sebentar.
    4.  Masukkan tomato dan sedikit garam.
    5.  Biar kuah masak sebentar kemudian tutup api.
    6.  Hidangkan.


    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Saturday, October 16, 2010

      Terung Besar

    Nenek datang tempohari bawakan sayur-sayuran dari kampung.  Antara yang nenek bawa ialah timun, keledek, kacang botor, pucuk manis dan terung besar ini.    Banyak juga yang nenek bawa, nampaknya lebih seminggu umi tak payah membeli sayur.  Kakak Syaima' hairan sebab tak pernah tengok terung sebesar ini.  Agaknya apa yang sesuai nak masak terung ini ye?

    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Friday, October 15, 2010

      Sayur dan sotong lada hitam

    Antara menu sayur yang cepat dan mudah disediakan adalah masak sayur dan sotong lada hitam ini.  Selalunya umi gunakan sayur campur seperti brokoli, cauliflower dan lobak merah.  Resepi mudah saja, yang penting sedap dan cepat.  Jom tengok bahan-bahannya!

    Bahan-bahan:
    Sayuran (apa sahaja yang sesuai)
    Sotong (untuk rencah, boleh guna seberapa banyak)- bersihkan
    seulas bawang putih -diketuk
    3 sb sos lada hitam
    minyak untuk menumis
    1 st tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
    garam secukup rasa
    sedikit air

    Cara membuatnya:
    1. Tumis bawang putih biar wangi.
    2.  Masukkan sotong yang dikerat anggaran 1 inci panjang, masukkan sayur.
    3.  Masukkan pula sos lada hitam dan kacau rata.  Biarkan sebentar, tutup kuali dengan penutup supaya sayur cepat masak. Masukkan sedikit air untuk dapatkan kuahnya.
    4.  Tambahkan garam secukup rasa dan masukkan bancuhan tepung jagung supaya kuah menjadi pekat.
    5.  Tutup api.  Hidangkan bersama nasi panas.
    Publish Post


    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Thursday, October 14, 2010

      Kakak...

    Sejak 2 minggu kebelakangan ini Syakirah dah mula membahasakan dirinya 'kakak'.  Hairan juga umi macamana dia tahu bahawa dia akan jadi kakak tak lama lagi?  Sebenarnya tak ada siapa pun di kalangan kami yang memanggilnya dengan panggilan itu, dia sendiri yang 'terperasan' dia jadi kakak.

    Bila umi saja nak menguji dia, umi tanya "siapa kakak angkat tangan!" Cepat-cepat dia angkat tangan, tak toleh kiri-kanan dah!  Sekarang ini dah pandai mengadu jika ada abang-abang mengusik, dia datang mengadu " abang ical kacau kakak!"

    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Wednesday, October 13, 2010

      Puding Roti Dengan Pisang

    Resepi ini juga berguna bila nak habiskan roti dan pisang dengan mudah.  Idea asal dapat melalui MyR ciptaan Hazliza Hatta.  Sedap dan wangi sangat puding ini bila digandingkan bersama pisang.  Tambah lagi umi guna pisang emas yang manis dan wangi itu.
    Resepi asal boleh rujuk sini.  Versi di bawah adalah adptasi yang umi buat.


    Bahan-bahan:
    1 buku roti gardenia (besar). -umi guna 10 keping sahaja
    1 1/2 cawan susu cair.
    1 cawan air panas.
    3/4 cawan gula.
    5 biji telur (dipukul).
    secubit garam.
    1 sudu kecil esen vanilla.
    6 bj pisang (di ptg serong2-kecil).
    1 kotak kismis (ligo). -
    coklat rice(untuk ditabur di atas).-umi tak letak pun coklat rice

    Cara membuatnya:
    1.  Panaskan oven 170C.
    2.  Gris loyang pembakar
    3.  Larutkan gula dan air panas.
    4.  Rendam roti.  Masukkan bahan-bahan lain (kecuali pisang coklat rice jika digunakan).
    5.  Masukkan separuh adunan ke dalam loyang.  Umi lapiskan dengan potongan pisang dan tuang adunan roti, buat 2 lapisan
    6.  Bakar di dalam oven selama 45 minit atau sehingga puding masak.



    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Thursday, October 7, 2010

      Laksam

    Musim raya sudah sampai ke penghujung.  Hampir setiap minggu makan daging dan ayam, agak menjemukan dan tak berapa bagus untuk kesihatan.  Jadi minggu ini kita beralih kepada menu ikan pula.  Antara hidangan lengkap yang berasaskan ikan yang umi gemari adalah laksam.  Resepi asal dari Yani MyR.  Jom semak resepi;-)

    Bahan-bahan:
    3 c tepung beras
    1/2 c tepung gandum
    4 c air suam

    Kuah:
    6 ekor ikan kembung - rebus dan ambil isinya
    1 inci halia
    2 ulas bawang putih
    6 ulas bawang merah
    serbuk lada hitam
    santan pekat
    asam keping
    garam secukup rasa

    Ulam-ulaman:
    Timun, kacang panjang, taugeh, daun kesum, kobis - dipotong halus

    Bahan cili (jika mahu pedas, tambah lagi cili)
    Cili merah
    cili padi
    garam
    sedikit belacan

    Cara membuatnya:
    1. Laksam : Sebatikan semua bahan.  Sediakan periuk kukusan.  Ambil tudung periuk nipis dan sapukan sedikit minyak masak untuk mengelakkan aduanan melekat pada tudung periuk.
    2.  Ambil adunan dan tuang atas periuk (agak-agak melitupi tudung periuk itu) dan kukus selama 2 minit.  Pastikan api dapur sederhana supaya laksam tidak menggelembung.
    3.  Bila sudah masak, keluarkan tudung periuk tersebut.  Biarkan sebentar sebelum digulung supaya laksam menjadi licin dan cantik.
    4.  Ulang untuk seterusnya sehingga habis.
    5.  Kuah: Kisar isi ikan, bawang dan halia.  Masukkan ke periuk bersama santan pekat dan air secukupnya.  Masukkan lada hitam, garam.  Masak sehingga agak pekat dan menggelegak.  Tutup api.
    6.  Cili: Tumbuk semua bahan.



    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




    Wednesday, October 6, 2010

      Hersey's Chocolate Cheesecake

    Sempena ulangtahun abi baru-baru ini, umi buatkan kek keju coklat Hersey (tapi tak guna coklat Hersey pun sebenarnya).  Biasanya abi memang tak jamah kek keju sebab muak katanya, tapi kek ini berbeza.  Mungkin kerana kombinasi coklat yang agak banyak membuatkan rasa kek ini lebih sedap.  Tambahan pula umi tambah topping blueberry di atasnya, jadi ada rasa masam-masam manis.

     Jumpa resepi ini masa blogwalking ke blog kak zai.
    Minta izin ye kak zai, umi copy paste resepi yang best tu kat sini pula;-)

    HERSEY'S CHOCOLATE CHEESECAKE

    Bahan-bahan;

    Bahan sponge cake;

    1 cawan tepung
    1/4 cawan vegetable oil
    1 sudu kecil esen vanilla
    1/2 air suam
    2 biji telur putih
    1/2 sudu kecil cream of tartar
    3 sudu besar gula halus

    Saya buat base dr biskut disgestive

    lapisan bawah/crust
    100gm biskut disgestive/oreo/marrie(dikisar halus)
    60gm mentega (cairkan)

    cara-cara:

    gaul serbuk biskut dan mentega cair, tekan dlm acuan dan masukkan dlm peti sejuk selama 10 minit.

    Bahan B;

    200 gm cream cheese
    170 gm fresh cream
    170 gm yoghurt ( i guna perasa buah peach)
    1 sudu besar butter
    2 biji telur
    1/2 cawan gula halus
    3 sudu tepung
    1 sudu kecil esen vanilla
    2 bungkus kecil Chocolate Hershey's

    Cara-caranya;

    Untuk sponge cake; Buat macam biasa, pukul telur putih, cream of tartar dan gula sehingga kembang. Pada mangkuk lain blend vegetable oil, air,esen vanilla, tepung sehingga sebati, kemudian masukkan telur putih tadi dan gaulkan ke dalam tepung dengan menggunakan spatula sehingga sebati, masukkan ke dalam bekas dan bakar selama 15 minit.

    Untuk cheesecake; Pukul cream cheese , fresh cream, gula, butter sehingga kembang, masukkan telur, youghurt, even vanilla dan tepung , pukul lagi sehingga sebati. Kemudian bahagikan kepada 2 bahagian. Satu biarkan plan dan satu lagi di campur dengan chocolate hershey's yang telah dicairkan, gaulkan sehingga rata, kemudian masukkan sedikit lagi fresh cream ( dlm 1 sudu besar), gaul sehingga rata.

    Setelah cake siap bakar masukkan cheesecake yang plain dahulu ke dalam loyang tadi, kemudian bakar semula dengan menggunakan teknik, double boiling di dalam oven. Setelah 15 minit ke luarkan masukkan pula bahagian cheesecake chocolate tadi masak sehingga 25-30 minit, angkat sejukkan. Siap untuk di makan.

    Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:




     

    Jom masak bersama anak-anak! Copyright © 2010 DapurAulad.blogspot.com